WO1997030654A1 - Implantable tooth replacement, abutment therefor and process for making abutments - Google Patents

Implantable tooth replacement, abutment therefor and process for making abutments Download PDF

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Publication number
WO1997030654A1
WO1997030654A1 PCT/EP1997/000871 EP9700871W WO9730654A1 WO 1997030654 A1 WO1997030654 A1 WO 1997030654A1 EP 9700871 W EP9700871 W EP 9700871W WO 9730654 A1 WO9730654 A1 WO 9730654A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
abutment
implant
ceramic
ceramic material
shape
Prior art date
Application number
PCT/EP1997/000871
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Arnold Wohlwend
Original Assignee
Arnold Wohlwend
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Arnold Wohlwend filed Critical Arnold Wohlwend
Priority to AU17945/97A priority Critical patent/AU1794597A/en
Publication of WO1997030654A1 publication Critical patent/WO1997030654A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0012Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the material or composition, e.g. ceramics, surface layer, metal alloy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C13/00Dental prostheses; Making same
    • A61C13/0003Making bridge-work, inlays, implants or the like
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C13/00Dental prostheses; Making same
    • A61C13/0003Making bridge-work, inlays, implants or the like
    • A61C13/0006Production methods
    • A61C13/0009Production methods using a copying machine
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/0077Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars with shape following the gingival surface or the bone surface
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K6/00Preparations for dentistry
    • A61K6/80Preparations for artificial teeth, for filling teeth or for capping teeth
    • A61K6/802Preparations for artificial teeth, for filling teeth or for capping teeth comprising ceramics
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C13/00Dental prostheses; Making same
    • A61C13/0003Making bridge-work, inlays, implants or the like
    • A61C13/0022Blanks or green, unfinished dental restoration parts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0054Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers having a cylindrical implant connecting part
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0059Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with additional friction enhancing means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/006Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with polygonal positional means, e.g. hexagonal or octagonal
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0069Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers tapered or conical connection

Definitions

  • the present invention relates to an implantable
  • Implant systems Dental prosthesis systems used today, hereinafter referred to as implant systems, essentially consist of two parts: the implant itself, which is surgically inserted into the upper or lower jaw under the gums, in particular screwed in, there for 3 -6 months to achieve healing (osseointegration); and the so-called abutment, which connects the so-called implant shoulder to the artificial tooth crown attached to the abutment.
  • the gums After the healing phase of the implant, the gums are opened surgically to screw the abutment onto the implant. The crown is then attached to the abutment either by screwing or gluing * :.
  • titanium has in any case established itself as the implant material.
  • the dark color of the titanium implant - because the implant is surrounded by opaque bones - is not perceived as a nuisance, in contrast to that of a titanium abutment. This results in discoloration of the gingiva (gums), making it difficult to match the color to the remaining teeth, and the implant head generally has a different diameter from the natural tooth.
  • the implant shoulder and the tooth root to be imitated at the level of their gingival passage have different cross-sections in dimension and shape. If, for example, a missing, upper, central incisor is replaced by a single tooth implant, the circular, one Implant shoulder having a diameter of approximately four millimeters may be transferred to a more triangular, larger cross-sectional shape at the gingival passage point.
  • Another solution is the grinding of a conventional abutment made of pure titanium, with the dental technician individually preparing the titanium abutment so that the preparation limit is adjusted to the arcade-shaped course of the gum.
  • This makes it possible to achieve a uniform subgmgival crown edge course of approximately 1.0 to 1.5 mm depth, which significantly facilitates the subsequent removal of residual cement after the crown has been finally cemented.
  • a crown framework made of a high-gold alloy is poured over this customized titanium abutment and then veneered with ceramic. This procedure facilitates the definitive cementation, but it requires the correct implant position, since the necessary corrections to achieve an optimal, general aesthetic are only possible to a limited extent. In the case of a thin gingiva, however, there is a risk of metallic shimmering through.
  • “Correct implant position” means positioning the implant at the location of a tooth root. Positioning the implant “incorrectly” will be an option or should be preferred if, for example, the bone punch is firmer next to the tooth root to be imitated or if there is more space available.
  • Such aluminum oxide abutments are generally manufactured in such a way that aluminum oxide powder is pressed into shape under pressure and thus compacted. Porosities in the compacted mass are inevitable, and due to the resulting brittleness of the compacted mass, minimum and also maximum wall thicknesses are essential in order to ensure the stability of the essentially hollow cylindrical abutment. Incorrectly placed implants, however, require an asymmetrical wall thickness shape of the abutment to compensate for the position of the implant that is decentred with respect to the tooth root to be imitated. Alumina abutments are therefore only needed for a few, optimally placed implants: they can be used. It is also not certain whether
  • Abutments made of aluminum oxide can withstand the considerable forces that occur when biting and chewing.
  • the abutment is fastened to the implant implanted - in particular screwed - in the jawbone via the fastening screw, a hexagon socket or octagon socket opening being generally provided in the abutment, so that there is a counterhold when the fastening screw is tightened.
  • a hollow pin with a corresponding hexagon or octagonal shape is inserted into this opening, the hollow pin receiving the screwdriver. While tightening the fastening screw (force of more than 30 N), this hollow pin serves as a rotation lock, so that Implant is not moved out of the bone when the abutment is screwed on.
  • This hexagon socket or octagon opening with its inside diameter that goes beyond the screwdriver required to insert the screwdriver, means that the outside diameter of the abutment has to be larger in order to achieve a sufficient minimum wall thickness that ensures stability.
  • aluminum oxide is X-ray translucent, it is difficult to check the fit in the patient's mouth. Like all ceramic materials, aluminum oxide is difficult to grind, which makes the post-processing necessary, especially if the positioning is incorrect.
  • the object of the present invention is to overcome the above-mentioned problems inherent in the prior art, which is made possible by an implant system in which the characterizing features of claim 1 are realized or by an abutment with the characterizing features of the application. Proverb 6, as well as by methods for producing an abutment for such an implant system, in which the characterizing features of claims 8, 16 or 18 are realized.
  • Jaw shows an abutment for correctly placed implants in plan and elevation
  • FIG 3 shows an elevation of a prefabricated abutment for
  • Abutments in a copy milling machine shows a schematic illustration of a computer-assisted production of an abutment
  • FIGS. 15a to 15d show a schematic illustration of a computer-assisted production of external abutment forms.
  • FIG. 1 An implant system is shown in FIG. 1, wherein an implant 27 made of titanium, if appropriate, is introduced into a jawbone 26 - screwed in if necessary.
  • An abutment 9 is connected to the implant 27 via a fastening screw 29, which is screwed into the implant 27 through an opening 30 m provided in the abutment with an internally threaded screw opening 31.
  • the abutment 9 is seated on the upper locking surface of the implant 27, the so-called implant shoulder 32.
  • the abutment 9 is essentially hollow-cylindrical in shape, with a web-like projection 33 in the interior of the opening 30 serving as a stop for the head of the fastening screw 29.
  • the abutment 9 is in the region adjacent to the implant shoulder 32 ground in a ter-shaped manner, as a result of which implant misalignments can be corrected and the transition from the round cross-sectional shape to the more triangular of the natural tooth can be formed.
  • the abutment 9 is prepared on the buccai and incisal side in accordance with the evaluated crown shape, and the crown 11 is placed on it.
  • zirconium partially stabilized with yttrium oxide not only has a high bending strength value between 900 and 1300 Pa and a low Young's modulus of elasticity of approx. 200 kPa, but also what is particularly important , a high toughness value with a fracture toughness of approx. 9-10 MPa * m 1/2 .
  • the high value of the fracture toughness can be explained by the ability of the tetragonal (TZP) or partially (PSZ) stabilized zirconium oxide, which itself can repair faulty, superficial defects through a volume-increasing phase transformation in stress areas (eg crack tips) can.
  • the metastable tetragonal phase of the zirconium oxide m is converted into the thermodynamically stable monoclear phase. This effect can be achieved through the
  • a high-purity zirconium oxide powder to which alkaline earth oxides, such as MgO and CaO, and / or rare earth oxides, such as Y2O3, are admixed, which enable the tetragonal or cubic phase to be stabilized at room temperature.
  • alkaline earth oxides such as MgO and CaO
  • rare earth oxides such as Y2O3
  • the zirconium oxide thus far exceeds the key figures for the mechanical strength of the high-purity, densely sintered aluminum oxide, which has a bending strength in the range of 500-600 Pa, and one with 3-4.5 MPa / m 1/2 only half as much great fracture toughness achieved.
  • the excellent physical properties for the zirconium oxide ceramic allow the abutment to be ground individually, regardless of the minimum dimensions, which allows the production of aesthetically high-quality reconstructions on single tooth implants. Clinical manufacture is facilitated by grinding the abutments in the dental laboratory.
  • zirconium oxide ceramic instead of the zirconium oxide ceramic described above, other biocompatible ceramics or alloys can be used whose bending strength values are above 700 MPa and whose fracture toughness is at least 6 MPa-m / 2 . Alloys of Al2O3 ⁇ ZrO2 can thus be used, strength values of 1000 MPa being achievable, for example, with a proportion of 15 vol% ZrO2.
  • Siss ⁇ or TiC or fiber-reinforced ceramics, such as SiC fiber, SiC whiskers, Al 2 O 3 SiC fibers, can also be provided.
  • the materials listed here are purely exemplary; what is essential are the physical properties suitable for these materials, which are given by the lower limits listed above.
  • oxide ceramic or “zirconium oxide” is to be understood below as meaning any ceramic or ceramic combination having the above properties and having the required physical properties.
  • the poor grindability of oxide ceramics is indeed to be regarded as a disadvantage if the preparation of ceramic spacer sleeves is carried out directly in the patient's mouth, since this is extremely tedious both for the patient and for the dentist.
  • the treatment time for the preparation an oxide ceramic abutment requires 2-3 times the time compared to the preparation of a natural tooth.
  • the use of diamond sintered discs for coarse preparation can be done quickly and precisely.
  • the poor grindability of the Zr ⁇ 2 abutment can also be completely compensated for by the use of an inter-sintered abutment type (see below). Such abutments can also be ideally processed in the laboratory by the dental technician.
  • the joint 28 is designed as an elastic intermediate layer.
  • the hard composite, glass ionomer or phosphate cement is, for example, by a cement on silicone or composite Base replaced, which contain soft plastic fillers instead of glass fillers. Cements based on composites with elastic polymeric materials as additives or with reversible thermoplastic constituents are also suitable for this. Such a cement is elastic and dampens
  • the surface of the prepared abutment can be covered with a plastic jacket, which becomes effective as a damping intermediate layer between the abutment and the crown part.
  • the joint 28 serves as a buffer zone.
  • zirconium oxide abutments Due to their excellent physical properties, zirconium oxide abutments also lend themselves to complex implant situations, since problems are not to be expected either with extremely thin, a few tenths of a millimeter or with thick side walls, and fractures or abrasion neither during dental processing nor during fixation of the abutment to the implant.
  • the dental technician is provided with various pre-made abutment shapes (FIGS. 2, 3, 4a, 4b and 4c) ), which reduce grinding work to a minimum and make it possible to solve every implant situation in a rational manner.
  • Correctly operated diagnostics simplify the correct selection of the appropriate abutment shape.
  • Abutment forms as shown in FIGS. 2 and 3, are indicated if the implant is set correctly and only minimal preparations are necessary.
  • a roughly pre-shaped abutment 9a with milled side surfaces 5 or a more complex spatial relationship, ie larger and wider interdental spaces, adapted abutment 9b can be used.
  • Abutment forms 9c, 9d and 9f can be used if the implant is not correctly placed.
  • Aesthetic grinding corrections are possible, because not only the abutment body, the side walls of which are substantially thicker than, for example, the abutments of FIGS. 2 and 3, but also the abutment neck can be modified and prepared in any shape as required become.
  • This form of abutment has also been developed for the indication in the molar area. This is particularly clear from FIG. 4c, the left part of FIG.
  • FIG. 4c representing an asymmetrical basic shape for an abutment 9f, in which - in order to compensate for the incorrect, decentered positioning of the implant 27 - a particularly large and also one particularly small wall thickness is realized. This makes it possible - as the right part of FIG. 4c shows - to still correctly place the prosthetic reconstruction 11.
  • inter-sintered and / or abutment forms similar to those shown in FIGS. 4a and 4b, are provided, which are only after after the clinical trial to be sintered into high-quality zirconium material
  • This shape is also advantageous for the direct veneering of the abutment, because it enables correct ceramic support.
  • FIG. 5b shows a special shape of the contact surface 43 of an abutment 9g.
  • 43 projections 44 are provided on this contact surface, which are pressed against the implant shoulder 32 when the fastening screw 29 is tightened and - since the material of the implant, for example titanium, is softer than the material of the abutment 9g according to the invention - engage in it .
  • This achieves an excellent seal between the abutment and the implant. Bacterial flow due to leaks is prevented, which could otherwise lead to inflammation and would jeopardize the success of the implant system.
  • These projections 44 can be annular, for example, and can be arranged concentrically around the opening 30, with slightly rounded edges, thus representing a type of labyrinth seal.
  • the contouring can be correctly adjusted to natural teeth, with which buccal gingival retraction can be avoided.
  • the cross-sectional situation of the tooth root and tooth neck area at the gingival passage point can be designed correctly.
  • An incorrect implant position or longitudinal axis can be improved.
  • the subgingival preparation tion limit can be properly designed taking into account the arcade-shaped Gmgiva course in the approximal area.
  • zirconium oxide powder cannot be pressed directly into a mold, as in the production of aluminum oxide ceramic, since, as already mentioned, this shown, would require extremely high pressures.
  • zirconium oxide produced in this way would not be biocompatible.
  • Zirconium oxide powder or chips are pressed isostatically onto a mandrel (not shown), so that an enlarged tube shape 34 is created (FIG. 6a). The enlargement results from the fact that during the subsequent sintering process the material shrinks by a certain amount.
  • This tube shape 34 is shortened to the desired length in the so-called “green”, not sintered, state and bevelled on two sides, approximately in a wedge shape (FIG. 6b).
  • a depression 35 is then formed on the side facing the implant (FIG. 6c), which is formed into a hexagon socket using a special instrument 41 (FIG. 6d), preferably with an ultrasound device (other forms of engagement are also possible) , which comes into engagement with a corresponding external hexagon 36 on the implant shoulder (see FIGS. 1 and 5) and fixes the relative position of the abutment on the implant.
  • a special instrument 41 can be seen from FIG.
  • abutment form 9 'obtained in accordance with the work steps described above with reference to FIGS. 6a to 6e and the chips are now presintered, for zirconium oxide ceramic at approximately 1180 ° C. If necessary, abutment mold 9 'and chips can also be worked out from a pre-sintered press.
  • the processing of ceramics in the so-called green stage i.e. in the non-pre-sintered state, as well as the processing in the semi-sintered (pre-sintered) state, has the advantage over the methods that mill the desired shapes directly from the finished sintered work block that fewer micro cracks are incorporated into the surface when processing the ceramic and that the naturally high tool wear, which is given when processing the high-strength materials, is reduced.
  • the chips are then mixed with water to form a thick paste and embedded around the abutment mold 9 '(the so-called work pack 36).
  • the water added to the chips or the powder grains can contain different admixtures, for example the addition of about 1% acetic acid facilitates the handling of the pulp, resulting in a thixotropic behavior.
  • the stability or compactness of the mixture is increased by adding alcohols, for example.
  • the type and amount of the admixtures will therefore have to be provided depending on the desired or required property.
  • a thin layer of lacquer of 10 to 50 ⁇ m, applied to the inside and outside of the abutment mold 9 1 closes the pores on the surface and serves as a release agent for the work pack 36.
  • sintering which is carried out for zirconium oxide at a temperature of approximately 1500 ° C., and with the abutment mold 9 'and working pack 36 shrink to the same, defined extent, the lacquer burns without residue, with a minimal gap between the abutment mold 9' and the work pack 36 results, so that the latter can be easily removed from the abutment form 9 'or - in particular also due to the porous consistency - can be emitted.
  • the sintering process can be controlled precisely using such a work pack 36, since the change in the external dimensions allows the shrinking process to be controlled directly.
  • FIG. 7 shows the procedure for fixing the abutment 9 on the implant.
  • the zirconium oxide ceramic abutment according to the invention there is no need to attach an internal hexagon as a rotation lock.
  • the counter-torque to be applied is here, for example, via a Clamping device 3 (for example an artery clamp) is constructed. This clamping device 3 grips the abutment 9 on two opposite outer surfaces and holds it in place while the fastening screw 29 is being screwed in.
  • the zirconium oxide ceramic used is stable enough to be able to withstand these forces, which will generally not be the case for aluminum oxide ceramic abutments. In this way it is possible to reduce the central opening 30 of the abutment to a minimum, since only the space for the screw head and screwdriver is required. The resulting wall thickness is available for free preparation of the abutment or the overall diameter of an abutment can be reduced.
  • Fig. 8 shows another possibility to build up the counter torque required when fixing abutments.
  • a splint 7 can be provided, which connects an abutment 9 with a natural tooth 8, or several abutments 9 and bonded to one another or in combination with natural teeth.
  • This rail 7, which serves as a rotation lock, is provisionally cemented onto the natural tooth 8 and the abutment (s) 9 to be fixed, an occlusal opening 10 being provided for receiving the screwdriver.
  • FIG. 9 shows a possibility of making the dental prosthetic reconstruction work even more efficient by including the Cad-Cam technology in the work procedure.
  • one or more inner shapes of prefabricated dental prosthetic reconstructions, such as crown or bridge elements, stored in the computer are transferred to the outer surfaces of abutments 9 fastened to an implant model using a computer-assisted milling machine.
  • These crown parts 11, which are made of plastic or ceramic, can still be ground in a corrective manner and the color matched to the neighboring teeth.
  • the Cad-Cam technology can also be included in the workflow to copy an abutment form made of plastic.
  • prefabricated plastic sleeves 50 as shown in FIG. 14, can be shaped in the mouth or on the model by applying self-hardening plastic to the desired abutment outer shape.
  • the inside of the plastic sleeve 50 can be provided with a corresponding contact surface, for example an incorporated metal pad 50a.
  • This model is then applied to the ceramic material in the pre-sintered state by means of a copy milling system, with a necessary enlargement factor adapted to the respective sintering process.
  • transfer microabutment which is sintered after grinding.
  • the inter-sintered and different forms of the ZrO 2 abutment are particularly suitable for this.
  • the abutment can be enlarged, for example, in various ways, as shown in FIGS. 10 and 11:
  • FIG. 1 An automatic, mechanical possibility of producing abutments is shown in FIG.
  • a plastic model 13 of an abutment and a ceramic abutment blank 14 are clamped on the brackets 16 of a copy milling system with clamping screws 15 and fixed in the mutual position by means of a connecting piece 17.
  • the zirconium oxide abutment can be copied in the finished or intermediate sintered state. If the abutment is to be ground in the sintered state, an enlargement 18 must also be provided.
  • a diamond disc 19 or other By using a diamond disc 19 or other, correspondingly abrasive grinding instruments and by abundant water cooling when grinding the
  • Abutments make it possible to grind even a sintered oxide ceramic in adequate time - and then without enlargement.
  • the feed motor 20 moves the holder with the clamped abutment relatively slowly at approximately 20 revolutions per minute. Between the feed motor 20 and the holder 16 with the clamped plastic model 13 of an abutment there is a screw thread 21 which slowly moves the holders with the abutments forward.
  • the drive motor 22 for the diamond disk 19 must have a high speed, as is ensured, for example, in the case of air turbines.
  • the mechanical scanning device 24 is guided over the surface of the plastic model 13 via a shaft 23 guided with ball bearings, and the abutment is correspondingly ground out of the ceramic blank 14 on the opposite side.
  • the scanning device 12 can comprise, for example, laser optics or also a mechanical scanning probe.
  • the measured data are stored (represented schematically by 37). After the scanning device 12 has been replaced by a drilling unit 38 and the plastic model 13 has been replaced by a ceramic block 39 or by a pre-sintered or pre-sintered abutment, the ceramic abutment is milled out of the latter in a computer-controlled manner.
  • 15a to 15d show a further possibility of modeling the abutment shape with computer support.
  • Other, predetermined abutment external shapes that may be present in the memory library can also be used for this.
  • FIG. 13 shows a prefabricated abutment 9 made of zirconium oxide with a prefabricated crown part 11 'made of plastic or
  • a precise impression of the implant position is a prerequisite for the perfect fit of the superstructure in the mouth.
  • the manufacture of a gum mask on the Mcdell is essential so that the gingival parts of the abutment can be designed correctly.
  • the zirconium oxide abutment is then prepared in the dental laboratory according to one of the methods described above.
  • the abutment is adapted to the gingiva.
  • a rough preparation takes place under water cooling, which in practice with the filling wax-up try-in can be corrected.
  • Diamond discs are used for the rough preparation and coarse-grained, conical diamond grinders are used for the fine preparation.
  • a separate try-in of the filling wax-up with the abutment is necessary because the abutment height, cervical boundary, correct position of the exit point and the aesthetics can be checked.
  • a correction of the abutment in the patient's mouth by re-preparation may be appropriate. Only in the mouth of the patient is it possible to determine the definitive shape of the abutment in connection with the soft parts.
  • the screw is fixed under a torque of 31 Ncm, the gold screw head m: t gutta-percha is closed, the abutment surface is cleaned, dried and silanized, and the crown or bridge is prepared for the further cementation steps.
  • the abutment shows good compatibility with the common porcelain systems. It should be noted that the heat expansion coefficient of the Keramikverblendmasse entspre ⁇ sponding base ceramic is tuned. Zirconia has a coefficient of thermal expansion of 9.5-70.5 (10 -6 -. ° K ⁇ ⁇ In the rule, the thermal expansion coefficient of the veneering ceramic ⁇ a factor of about 1x10 "6 ° ⁇ -'1 should be smaller than that of the Abutmentmaterials. In special cases it is possible by ⁇ from each abutment is directly ent to blind, whereby a screw-caused removable reconstruction.

Abstract

An implantable tooth replacement consists of an implant (27) which can be secured in a jawbone, an abutment (9) made of a ceramic material which can be secured to the implant (27) by a securing screw (29), a tooth prosthesis, e.g. a crown or bridge, and a securing means for fixing said abutment to said tooth prosthesis. The ceramic material has a fracture toughness KIC of at least 6 MPa.m1/2 and a flexural strength of at least 700 or 800 MPa and consists at least to the extent of 90 wt.% of zirconium oxide.

Description

IMPLANTIERBARER ZAHNERSATZ, ABUTMENT DAFÜR UND VERFAHREN ZURIMPL A NETABLE DENTAL REPLACEMENT, ABUTMENT THEREFOR AND METHOD FOR
HERSTELLUNG VON ABUTMENTSMAKING ABUTMENTS
Die vorliegende Erfindung betrifft einen implantierbarenThe present invention relates to an implantable
Zahnersatz nach dem Oberbegriff des Anspruchs 1 , em Abutment für ein derartiges Implantatsystem, sowie Verfahren zur Her¬ stellung eines Abutments.Dentures according to the preamble of claim 1, an abutment for such an implant system, and method for producing an abutment.
Heute verwendete Zahnersatz-Systeme, im folgenden als Implan¬ tatsysteme bezeichnet, bestehen im wesentlichen aus zwei Tei¬ len: dem Implantat selbst, welches chirurgisch in den Ober¬ oder Unterkiefer unter das Zahnfleisch eingebracht, insbe¬ sondere eingeschraubt, wird, dort während 3-6 Monaten belas- sen wird, um em Einheilung zu erreichen (Osseointegration); und dem sogenannten Abutment, welches die sogenannte Implan¬ tat-Schulter mit der auf dem Abutment befestigten, künstli¬ chen Zahnkrone verbindet. Nach der Einheilphase des Implanta- tes wird das Zahnfleisch chirurgisch geöffnet, um das Abut-- ment auf das Implantat aufzuschrauben. Anschliessend wird die Krone auf dem Abutment entweder durch Verschraubung oder Kle¬ bung befestig*:. Am häufigsten werden heute sowohl Implantate als auch Abutments aus Titan verwendet, wobei sich aus Grün¬ den der Biokompatibilität und der möglichen Osseointegration Titan jedenfalls als Implantatwerkstoff durchgesetzt hat. Die dunkle Farbe des Titanimplantats wird - da das Implantat von opaken Knochen umgeben ist - nicht als störend empfunden, ganz im Gegensatz zu der eines Abutments aus Titan. Es resul¬ tiert daraus eine Verfärbung der Gingiva (Zahnfleisch) , so dass em farbliches Angleichen zum Restzahnbestand erschwert wird, auch weist der Implantatkopf im allgemeinen einen zum natürlichen Zahn unterschiedlichen Durchmesser auf.Dental prosthesis systems used today, hereinafter referred to as implant systems, essentially consist of two parts: the implant itself, which is surgically inserted into the upper or lower jaw under the gums, in particular screwed in, there for 3 -6 months to achieve healing (osseointegration); and the so-called abutment, which connects the so-called implant shoulder to the artificial tooth crown attached to the abutment. After the healing phase of the implant, the gums are opened surgically to screw the abutment onto the implant. The crown is then attached to the abutment either by screwing or gluing * :. Today, both implants and abutments made of titanium are used most frequently, and for reasons of biocompatibility and the possible osseointegration, titanium has in any case established itself as the implant material. The dark color of the titanium implant - because the implant is surrounded by opaque bones - is not perceived as a nuisance, in contrast to that of a titanium abutment. This results in discoloration of the gingiva (gums), making it difficult to match the color to the remaining teeth, and the implant head generally has a different diameter from the natural tooth.
Die Implantat-Schulter und die zu imitierende Zahnwurzel auf dem Niveau ihres gingivalen Durchtrittes besitzen in Dimen¬ sion und Form unterschiedliche Querschnitte. Wird beispiels¬ weise ein fehlender, oberer, zentraler Schneidezahn durch ein Einzelzahnimplantat ersetzt, so muss die kreisrunde, einen Durchmesser von ca. vier Millimeter aufweisende Implantat¬ schulter m eine eher dreieckige, grössere Querschnittsform an der gingivalen Durchtrittsstelle überführt werden.The implant shoulder and the tooth root to be imitated at the level of their gingival passage have different cross-sections in dimension and shape. If, for example, a missing, upper, central incisor is replaced by a single tooth implant, the circular, one Implant shoulder having a diameter of approximately four millimeters may be transferred to a more triangular, larger cross-sectional shape at the gingival passage point.
Um diesen Schwierigkeiten wenigstens teilweise zu begegnen, sind verschiedene Lösungen vorgeschlagen worden. So werden beispielweise vorgefertigte Titanbutments so angeordnet, dass Titanteile ausreichend weit unterhalb der Gmgiva plaziert werden können. Allerdings wird dadurch das definitive Zemen- tieren m der Klmik erschwert, weil dann die Kronenränder aufgrund des arkadenförmigen Gmgivaverlaufes insbesondere an den approximalen Flächen massiv subgmgival (unter dem Zahn¬ fleisch) zu liegen kommen, und Zementüberschüsse unter Um¬ ständen nur mittels einer Aufklappung des Zahnfleisches si- eher entfernt werden können.Various solutions have been proposed to at least partially address these difficulties. For example, prefabricated titanium butments are arranged so that titanium components can be placed sufficiently far below the Gmgiva. However, this definitely complicates the cementing process because the crown edges, due to the arcade-shaped course of the gum, particularly on the proximal surfaces, come to lie massively subgmgival (under the gums), and excess cement may only be possible by opening the Gums can be removed more easily.
Ein anderer Lösungsansatz ist das Beschleifen eines konven¬ tionellen Abutments aus Reintitan, wobei der Zahntechniker das Titanabutment individuell umpräpariert, so dass die Prä- parationsgrenze dem arkadenförmigen Gmgivaverlauf angegli¬ chen wird. Dadurch lässt sich em gleichmässig subgmgivaler Kronenrandverlauf von zirka 1.0 bis 1.5 mm Tiefe erreichen, was die spätere Zementrestentfernung, nach definitiver Zemen¬ tierung der Krone, bedeutend erleichtert. Em Kronengerüst aus einer hochgoldhaltigen Legierung wird diesem individuali¬ sierten Titanabutment üoergossen und anschliessend mit Kera¬ mik verblendet. Dieses Vorgehen erleichtert die definitive Zementierung, aber es setzt die korrekte Implantatposition voraus, da notwendige Korrekturen zum Erreichen einer optima- len gmgivalen Ästhetik nur begrenzt möglich sind. Im Falle einer dünnen Gingiva besteht allerdings die Gefahr eines me¬ tallischen Durchschimmerns.Another solution is the grinding of a conventional abutment made of pure titanium, with the dental technician individually preparing the titanium abutment so that the preparation limit is adjusted to the arcade-shaped course of the gum. This makes it possible to achieve a uniform subgmgival crown edge course of approximately 1.0 to 1.5 mm depth, which significantly facilitates the subsequent removal of residual cement after the crown has been finally cemented. A crown framework made of a high-gold alloy is poured over this customized titanium abutment and then veneered with ceramic. This procedure facilitates the definitive cementation, but it requires the correct implant position, since the necessary corrections to achieve an optimal, general aesthetic are only possible to a limited extent. In the case of a thin gingiva, however, there is a risk of metallic shimmering through.
Unter "korrekter Implantatposition" ist eine Positionierung des Implantats am Ort einer Zahnwurzel zu verstehen. Das Im¬ plantat "inkorrekt" zu positionieren, wird sich dann anbieten bzw. zu bevorzugen sein, wenn beispielsweise die Knochensub- stanz neben der zu imitierenden Zahnwurzel fester ist bzw. wenn dort mehr Platz verfügbar ist."Correct implant position" means positioning the implant at the location of a tooth root. Positioning the implant "incorrectly" will be an option or should be preferred if, for example, the bone punch is firmer next to the tooth root to be imitated or if there is more space available.
Eine weitere Möglichkeit ist durch die Verwendung von Abut- ments gegeben, die aus Aluminiumoxid bestehen. So wird bei¬ spielsweise in der US-A-5,125,839 die Verwendung einer dicht gesinterten, hochreinen Aluminiumoxid-Keramik (über 99.5% AI2O3) beschrieben. Es wird hier somit das Material Reintitan durch Keramik ersetzt, wobei im Falle einer dünnen Gingiva die Gefahr eines metallischen Durchschimmerns nicht mehr be¬ steht.Another option is the use of abutments made of aluminum oxide. For example, US Pat. No. 5,125,839 describes the use of a densely sintered, high-purity aluminum oxide ceramic (over 99.5% Al 2 O 3). The material pure titanium is thus replaced by ceramic, and in the case of a thin gingiva there is no longer any danger of metallic shimmering through.
Derartige Aluminiumoxid-Abutments werden im allgemeinen so hergestellt, dass Aluminiumoxid-Pulver unter Druck in Form gepresst und somit kompaktiert wird. Porositäten in der kom- paktierten Masse sind dabei unumgänglich, auch sind - auf¬ grund der resultierenden Sprödigkeit der kompaktierten Masse - Mindest- und auch Maximalwandstärken unerlässlich, um die Stabilität des im wesentlichen hohlzylinderförmigen Abutments zu gewährleisten. Inkorrekt gesetzte Implantate allerdings erfordern eine asymmetrische Wanddickenform des Abutments zum Ausgleich der in bezug auf die zu imitierende Zahnwurzel de¬ zentrierten Lage des Implantats. Abutments aus Aluminiumoxid werden daher nur für wenige, optimal gesetzte Implantate ge- braucht: werden können. Auch ist nicht sichergestellt, obSuch aluminum oxide abutments are generally manufactured in such a way that aluminum oxide powder is pressed into shape under pressure and thus compacted. Porosities in the compacted mass are inevitable, and due to the resulting brittleness of the compacted mass, minimum and also maximum wall thicknesses are essential in order to ensure the stability of the essentially hollow cylindrical abutment. Incorrectly placed implants, however, require an asymmetrical wall thickness shape of the abutment to compensate for the position of the implant that is decentred with respect to the tooth root to be imitated. Alumina abutments are therefore only needed for a few, optimally placed implants: they can be used. It is also not certain whether
Abutments aus Aluminiumoxid den erheblichen, beim Beissen und Kauen auftretenden Kräften dauerhaft standhalten können.Abutments made of aluminum oxide can withstand the considerable forces that occur when biting and chewing.
Das Abutment wird über die Befestigungsschraube an dem im Kieferknochen implantierten - insbesondere eingeschraubten - Implantat befestigt, wobei im allgemeinen im Abutment ein In- nensechskant- oder Innenachtkantöffnung vorgesehen ist, damit beim Anziehen der Befestigungsschraube ein Gegenhalt gegeben ist. Dazu wird ein Hohlstift mit entsprechender Aussensechs- kant- bzw. Aussenachtkantform in diese Öffnung eingesteckt, wobei der Hohlstift den Schraubenzieher aufnimmt. Während des Festziehens der Befestigungschraube (Krafteinwirkung von über 30 N) dient dieser Hohlstift als Rotationssperre, so dass das Implantat beim Anschrauben des Abutments nicht aus dem Kno¬ chen bewegt wird. Diese Innensechs- bzw. -achtkantöffnung mit ihrem über den zur Einführung des Schraubenziehers hinausge¬ henden, notwendigen Innendurchmesser bedingt, dass der Aus- sendurchmesser des Abutments grösser vorzusehen ist, um eine ausreichende, die Stabilität gewährleistende Minimalwand¬ stärke zu erreichen.The abutment is fastened to the implant implanted - in particular screwed - in the jawbone via the fastening screw, a hexagon socket or octagon socket opening being generally provided in the abutment, so that there is a counterhold when the fastening screw is tightened. For this purpose, a hollow pin with a corresponding hexagon or octagonal shape is inserted into this opening, the hollow pin receiving the screwdriver. While tightening the fastening screw (force of more than 30 N), this hollow pin serves as a rotation lock, so that Implant is not moved out of the bone when the abutment is screwed on. This hexagon socket or octagon opening, with its inside diameter that goes beyond the screwdriver required to insert the screwdriver, means that the outside diameter of the abutment has to be larger in order to achieve a sufficient minimum wall thickness that ensures stability.
Da Aluminiumoxid röntgentransluzent ist, wird die Überprüfung der Passung im Munde des Patienten erschwert. Aluminiumoxid ist - wie alle keramischen Werkstoffe - schwer zu beschlei- fen, wodurch die gerade bei inkorrekter Positionierung nötige Nachbearbeitung erschwert wird.Since aluminum oxide is X-ray translucent, it is difficult to check the fit in the patient's mouth. Like all ceramic materials, aluminum oxide is difficult to grind, which makes the post-processing necessary, especially if the positioning is incorrect.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, oben aufgeführte, dem Stand der Technik anhaftende Probleme zu überwinden, was durch ein Implantatsystem ermöglicht wird, bei dem die kenn¬ zeichnenden Merkmale des Anspruches 1 verwirklicht sind bzw. durch ein Abutment mit den kennzeichnenden Merkmalen des An- Spruches 6, sowie durch Verfahren zur Herstellung eines Abut¬ ments für ein derartiges Implantatsystem, bei dem die kenn¬ zeichnenden Merkmale der Ansprüche 8, 16 oder 18 verwirklicht sind.The object of the present invention is to overcome the above-mentioned problems inherent in the prior art, which is made possible by an implant system in which the characterizing features of claim 1 are realized or by an abutment with the characterizing features of the application. Proverb 6, as well as by methods for producing an abutment for such an implant system, in which the characterizing features of claims 8, 16 or 18 are realized.
Weitere vorteilhafte bzw. alternative Ausbildungen sind m den kennzeichnenden Merkmalen der abhängigen Ansprüche be¬ schrieben.Further advantageous or alternative designs are described in the characterizing features of the dependent claims.
Die Erfindung wird im folgenden anhand von Zeichnungen rein beispielhaft beschrieben. Es zeigen:The invention is described below purely by way of example with reference to drawings. Show it:
Fιg.1 einen Aufriss eines ImplantatSystems mit Krone imFιg.1 an elevation of an implant system with crown in
Kiefer; Fig.2 ein Abutment für korrekt gesetzte Implantate in Grund- und Aufriss;Jaw; 2 shows an abutment for correctly placed implants in plan and elevation;
Fig.3 einen Aufriss eines vorgefertigten Abutments zur3 shows an elevation of a prefabricated abutment for
Aufnahme einer Krone; Fig.4a,4b und 4c verschiedene Abutmentformen; Fig.5a und 5b Darstellungen von Implantaten und dazu passen¬ den Abutments mit speziell gestalteten Kontaktflä¬ chen; Fιg.6a-6f eine schematische Darstellung eines möglichen Her- stellungsverfahrens für em erfmdungsgemässes Abut¬ ment; Fig.7 eine Abutment mit angesetzter Klemmvorrichtung; Fig.8 über eine Schiene an einem natürlichen Zahn fixierte Abutments; Fig.9 eine Fräsmaschine beim Erstellen der Aussenform eines Abutments; Fig.10 em Beispiel für eine automatische Herstellung einesInclusion of a crown; 4a, 4b and 4c different abutment shapes; 5a and 5b representations of implants and matching abutments with specially designed contact surfaces; 6a-6f a schematic representation of a possible production method for an abutment according to the invention; 7 shows an abutment with an attached clamping device; 8 abutments fixed to a natural tooth via a splint; 9 shows a milling machine when creating the outer shape of an abutment; Fig.10 em example of an automatic production of a
Abutments in einer Kopierfräsmaschine; Fig.11 eine schematische Darstellung emer computerunter- stützten Herstellung eines Abutments;Abutments in a copy milling machine; 11 shows a schematic illustration of a computer-assisted production of an abutment;
Fig.12 einen Aufriss eines Arbeitsstumpfes und eines vorge¬ sinterten Abutments mit Innenring; Fig.13 em vorgefertigtes Abutment mit vorgefertig¬ tem,aufgesetztem Kronenteil; Fig.14 eine vorgefertigte Kunststoffhülse zur Erstellung eines Kunststoff-Modellabutments und Fig.15a bis 15d eine schematische Darstellung einer computerunterstützten Herstellung von Abutmentaussenformen.12 shows an elevation of a work stump and a presintered abutment with an inner ring; 13 a prefabricated abutment with a prefabricated, attached crown part; 14 shows a prefabricated plastic sleeve for creating a plastic model abutment; and FIGS. 15a to 15d show a schematic illustration of a computer-assisted production of external abutment forms.
In Fig.l ist em Implantatsystem dargestellt, wobei em - ge¬ gebenenfalls aus Titan - gefertigtes Implantat 27 m einem Kieferknochen 26 eingebracht - gegebenenfalls eingeschraubt - ist. Ein Abutment 9 ist über eine Befestigungsschraube 29, die durch eine im Abutment vorgesehene Öffnung 30 m die mit einem Innengewinde versehene Schrauböffnung 31 im Implantat 27 eingeschraubt ist, mit dem Implantat 27 verbunden. Das Abutment 9 sitzt auf emer oberen Rastfläche des Implantats 27, der sogenannten Implantat-Schulter 32. Das Abutment 9 ist im wesentlichen hohlzylindrisch geformt, wobei em stegarti¬ ger Vorsprung 33 im Inneren der Öffnung 30 als Anschlag für den Kopf der Befestigungsschraube 29 dient. Das Abutment 9 ist im der Implantat-Schulter 32 angrenzenden Bereich tπch- terförmig zugeschliffen, wodurch sowohl Implantatfehlstellun- gen auskorrigiert als auch der Übergang von der runden Quer- schnittsform zur eher dreieckigen des natürlichen Zahnes ge¬ formt werden kann. Entsprechend der evaluierten Kronenform ist das Abutment 9 an Bukkai- und Inzisalseite präpariert, die Krone 11 ist darauf aufgesetzt.An implant system is shown in FIG. 1, wherein an implant 27 made of titanium, if appropriate, is introduced into a jawbone 26 - screwed in if necessary. An abutment 9 is connected to the implant 27 via a fastening screw 29, which is screwed into the implant 27 through an opening 30 m provided in the abutment with an internally threaded screw opening 31. The abutment 9 is seated on the upper locking surface of the implant 27, the so-called implant shoulder 32. The abutment 9 is essentially hollow-cylindrical in shape, with a web-like projection 33 in the interior of the opening 30 serving as a stop for the head of the fastening screw 29. The abutment 9 is in the region adjacent to the implant shoulder 32 ground in a ter-shaped manner, as a result of which implant misalignments can be corrected and the transition from the round cross-sectional shape to the more triangular of the natural tooth can be formed. The abutment 9 is prepared on the buccai and incisal side in accordance with the evaluated crown shape, and the crown 11 is placed on it.
Um den Langzeiterfolg einer implantatgetragenen Kronen- oder Brückenrekonstruktion sicherzustellen, bedarf es - wie be- reits einleitend dargestellt - eines Keramikabutments mit möglichst hohen Festigkeits- und Zähigkeitswerten. Partiell mit Yttriumoxid stabilisiertes Zirkonium (tetragonal stabili¬ siertes Zirkonoxid) besitzt für einen keramischen Werkstoff nicht nur emen hohen Biegefestigkeitswert zwischen 900 und 1300 Pa und einen niedrigen Young'sehen E-Modul von ca. 200 kPa, sondern auch noch, was insbesonder bedeutungsvoll ist, einen hohen Zähigkeitswert mit einer Bruchzähigkeit von ca. 9-10 MPa*m1/2. Der hohe Wert der Bruchzähigkeit lässt sich mit der Fähigkeit des tetragonal (TZP) bzw. teilweise (PSZ) sta- bilisierten Zirkonoxids erklären, welches fehlerhafte, ober¬ flächliche Defekte durch eine volumensvergrössernde Phasen- transformation in Spannungsbereichen (z.B. Riss-Spitzen) selbst reparieren kann. Dabei wird die metastabile tetrago- nale Phase des Zirkonoxids m die thermodynamisch stabile monoklme Pnase umgewandelt. Dieser Effekt kann durch dieTo ensure the long-term success of an implant-borne crown or bridge reconstruction, a ceramic abutment with the highest possible strength and toughness values is required - as already explained in the introduction. For a ceramic material, zirconium partially stabilized with yttrium oxide (tetragonally stabilized zirconium oxide) not only has a high bending strength value between 900 and 1300 Pa and a low Young's modulus of elasticity of approx. 200 kPa, but also what is particularly important , a high toughness value with a fracture toughness of approx. 9-10 MPa * m 1/2 . The high value of the fracture toughness can be explained by the ability of the tetragonal (TZP) or partially (PSZ) stabilized zirconium oxide, which itself can repair faulty, superficial defects through a volume-increasing phase transformation in stress areas (eg crack tips) can. The metastable tetragonal phase of the zirconium oxide m is converted into the thermodynamically stable monoclear phase. This effect can be achieved through the
Verwendung eines hochreinen Zirkonoxidpulvers bewirkt werden, dem Erdalkalioxide, wie MgO und CaO, und/oder Seltene Erd¬ oxide, wie Y2O3 zugemischt werden, die eine Stabilisierung der tetragonalen bzw. kubischen Phase bei Raumtemperatur ermöglichen.Use of a high-purity zirconium oxide powder, to which alkaline earth oxides, such as MgO and CaO, and / or rare earth oxides, such as Y2O3, are admixed, which enable the tetragonal or cubic phase to be stabilized at room temperature.
Damit übertrifft das Zirkonoxid bei weitem die für die me¬ chanische Belastbarkeit ausschlaggebenden Kennzahlen des hochreinen, dicht gesinterten Aluminiumoxids, das eine Bie- gefestigkeit im Bereich von 500-600 Pa, und eine mit 3-4.5 MPa/m1/2 nur halb so grosse Bruchzähigkeit erreicht . Die für die Zirkonoxidkeramik exzellenten physikalischen Ei¬ genschaften gestatten eine individuelle Beschleifbarkeit des Abutments ohne Rücksicht auf Mindestmasse, was die Anferti¬ gung von ästhetisch hochwertigen Rekonstruktionen auf Einzel- zahnimplantaten erlaubt. Die klinische Anfertigung wird er- leichert, indem die Abutments im zahntechnischen Labor be¬ schliffen werden.The zirconium oxide thus far exceeds the key figures for the mechanical strength of the high-purity, densely sintered aluminum oxide, which has a bending strength in the range of 500-600 Pa, and one with 3-4.5 MPa / m 1/2 only half as much great fracture toughness achieved. The excellent physical properties for the zirconium oxide ceramic allow the abutment to be ground individually, regardless of the minimum dimensions, which allows the production of aesthetically high-quality reconstructions on single tooth implants. Clinical manufacture is facilitated by grinding the abutments in the dental laboratory.
Anstelle der oben beschriebenen Zirkonoxidkeramik können auch andere biokompatible Keramiken oder Legierungen zum Einsatz kommen, deren Biegefestigkeitswerte über 700 MPa und deren Bruchzähigkeit wenigstens 6 MPa-m-/2 beträgt. So können Le¬ gierungen von Al2θ3~Zrθ2 verwendet werden, wobei beispiels¬ weise bei einem Anteil von 15 Vol% Zrθ2 Festigkeitswerte von 1000 MPa erreichbar sind. Auch Siß^ oder TiC oder Fiber-ver¬ stärkte Keramiken, wie SiC-Fiber, SiC-Whisker, Al2θ3-SiC-Fi- ber können vorgesehen werden. Die hier aufgeführten Materia¬ lien sind rein beispielhaft, wesentlich sind die diesen Mate¬ rialien eignenden physikalischen Eigenschaften, die durch, die oben aufgeführten Untergrenzen gegeben sind. Es versteht sich, dass Materialien mit höheren Bruchfestigkeits- bzw. Bruchzähigkeitswerten die Widerstandsfähigkeit und damit die Lebensdauer des Implantatsystems in positiver Weise beein¬ flussen, was aber auf der anderen Seite deren Einsatz auf- grund der schwierigen Bearbeitbarkeit gegebenenfalls - und gerade hier war bis jetzt die Grenze gesetzt - problematisch macht.Instead of the zirconium oxide ceramic described above, other biocompatible ceramics or alloys can be used whose bending strength values are above 700 MPa and whose fracture toughness is at least 6 MPa-m / 2 . Alloys of Al2O3 ~ ZrO2 can thus be used, strength values of 1000 MPa being achievable, for example, with a proportion of 15 vol% ZrO2. Siss ^ or TiC or fiber-reinforced ceramics, such as SiC fiber, SiC whiskers, Al 2 O 3 SiC fibers, can also be provided. The materials listed here are purely exemplary; what is essential are the physical properties suitable for these materials, which are given by the lower limits listed above. It goes without saying that materials with higher fracture toughness or fracture toughness values have a positive influence on the resistance and thus the service life of the implant system, but on the other hand their use due to the difficult processability may have been - and this has been the case up to now set the limit - makes it problematic.
Im Rahmen der Erfindung soll im folgenden unter "Oxidkeramik" bzw. "Zirkonoxid" eine beliebige, die obigen Eigenschaften aufweisende Keramik bzw. Keramikkombination mit den geforder¬ ten physikalischen Eigenschaften verstanden werden.In the context of the invention, "oxide ceramic" or "zirconium oxide" is to be understood below as meaning any ceramic or ceramic combination having the above properties and having the required physical properties.
Es ist zwar die schlechte Beschleifbarkeit von Oxidkeramiken als Nachteil anzusehen, wenn die Präparation von Keramikdi¬ stanzhülsen direkt im Mund des Patienten erfolgt, da dies so¬ wohl für den Patienten als auch für den Zahnarzt ausseror- dentlich mühsam ist. Die Behandlungszeit für die Präparation eines Oxidkeramikabutments benötigt die 2-3-fache Zeit im Vergleich zur Präparation eines natürlichen Zahns. Allerdings kann im Labor z.B. durch die Anwendung diamantgesinterter Scheiben für die Grobpräparation schnell und exakt präpariert werden. Auch kann die schlechte Beschleifbarkeit des Zrθ2- Abutments durch die Anwendung eines zwischengesinterten Abutmenttyps (s.dazu weiter unten) völlig kompensiert werden. Solch Abutments können auch im Labor vom Zahntechniker auf ideale Weise bearbeitet werden. Wird beispielweise ein Ab- druck der relativen Implantatposition direkt nach dem Setzen des Implantates genommen, bleibt während der Einheilphase der Implantate ausreichend Zeit, diese Zrθ2-Abutments im Labor zu präparieren und fertig zu sintern, so dass bei der Abutment- verschraubung (Aufschrauben des Abutments auf das Implantat) eine individuelle und deshalb optimale provisorische Versor¬ gung sofort auf den Fixturen oder den Zrθ2-Abutments befe¬ stigt werden kann.The poor grindability of oxide ceramics is indeed to be regarded as a disadvantage if the preparation of ceramic spacer sleeves is carried out directly in the patient's mouth, since this is extremely tedious both for the patient and for the dentist. The treatment time for the preparation an oxide ceramic abutment requires 2-3 times the time compared to the preparation of a natural tooth. However, in the laboratory, for example, the use of diamond sintered discs for coarse preparation can be done quickly and precisely. The poor grindability of the Zrθ2 abutment can also be completely compensated for by the use of an inter-sintered abutment type (see below). Such abutments can also be ideally processed in the laboratory by the dental technician. If, for example, an imprint of the relative implant position is taken immediately after the implant has been placed, there is sufficient time during the healing phase of the implants to prepare these Zrθ2 abutments in the laboratory and to sinter them so that when the abutment is screwed on (unscrewing the abutment on the implant) an individual and therefore optimal provisional restoration can be attached immediately to the fixtures or the ZrO2 abutments.
Als vorteilhaft erweist es sich, die auf dem Abutment 9 be- festigte Krone 11 nicht mit einem heute gebräuchlichen Kom- posit-, Glasionomer- oder Phosphatzement, sondern mit einem über die gesamte Lebensdauer elastischen Bindemittel zu befe¬ stigten. Die bekanntermassen verwendeten Zemente sind starr und übertragen die grossen Kräfte, welche beim Beissen auf die Kaufläche auftreten, direkt auf das Keramikabutment 9 und über das Implantat 27 auf den Kieferknochen 26. Bei den na¬ türlichen Zähnen befindet sich zwischen dem Knochen und dem Zahn eine Pufferzone (Desmodont) , die in den meisten Fällen eine Zahnabsplitterung verhindert. Zwar ist die Verwendung eines Teflonringes zwischen Implantat und Abutment bekannt geworden, doch kann dies zu einem Lösen der Verschraubung zwischen dem Abutment und dem Implantat führen. Um den Erfolg des Implantatsystems zu gewährleisten, ist das Vorsehen einer solchen Pufferzone zwischen dem Implantat und der Kronen- oder Brückenversorgung von Vorteil. Erfindungsgemäss wird da¬ zu die Fuge 28 als elastische Zwischenschicht ausgebildet. Der harte Komposit-, Glasionomer- oder Phosphatzement wird beispielsweise durch emen Zement auf Silikon- oder Komposit- basis ersetzt, wobei diese weichbleibende Kunststoffüller an¬ stelle von Glasfüllern beinhaltn. Auch Zemente auf Komposit¬ basis mit elastischen polymeren Materialien als Zusätze oder mit reversiblen thermoplastischen Bestandteilen smd dafür geeignet. Ein solcher Zement ist elastisch und dämpftIt has proven to be advantageous not to fix the crown 11 attached to the abutment 9 with a composite, glass ionomer or phosphate cement that is common today, but with a binder that is elastic over the entire service life. The cements known to be used are rigid and transmit the large forces which occur when biting the occlusal surface directly to the ceramic abutment 9 and via the implant 27 to the jaw bone 26. In the natural teeth there is one between the bone and the tooth Buffer zone (Desmodont), which in most cases prevents tooth chipping. Although the use of a Teflon ring between the implant and the abutment has become known, this can lead to the screw connection between the abutment and the implant being loosened. To ensure the success of the implant system, it is advantageous to provide such a buffer zone between the implant and the crown or bridge restoration. According to the invention, the joint 28 is designed as an elastic intermediate layer. The hard composite, glass ionomer or phosphate cement is, for example, by a cement on silicone or composite Base replaced, which contain soft plastic fillers instead of glass fillers. Cements based on composites with elastic polymeric materials as additives or with reversible thermoplastic constituents are also suitable for this. Such a cement is elastic and dampens
Schläge, welche sonst den Bruch des Abutments und damit den Verlust des Implantatsystems bewirken können. Anstelle eines derartigen elastischen Zements bzw. gegebenenfalls auch zu¬ sätzlich dazu kann die Oberfläche des präparierten Abutments mit einem Kunststoffmantel überdeckt werden, der als dämp¬ fende Zwischenschicht zwischen Abutment und Kronenteil wirk¬ sam wird. Die Fuge 28 dient als Pufferzone. Das Vorsehen ei¬ ner solchen, als Pufferzone wirkenden Fuge, die beispielswei¬ se einen derartigen Zement aufweist und/oder eine das Abut- ment abdeckende Kunststoffschicht umfasst, erweist sich nicht nur für das erfindungsgemässe Implantatsystem als vorteil¬ haft.Impacts that could otherwise cause the abutment to break and thus the loss of the implant system. Instead of such an elastic cement or, if necessary, also in addition to it, the surface of the prepared abutment can be covered with a plastic jacket, which becomes effective as a damping intermediate layer between the abutment and the crown part. The joint 28 serves as a buffer zone. The provision of such a joint, which acts as a buffer zone and which, for example, has such a cement and / or comprises a plastic layer covering the abutment, proves to be advantageous not only for the implant system according to the invention.
Zirkonoxid-Abutments bieten sich aufgrund ihrer ausgezeichne- ten physikalischen Eigenschaften auch bei komplexen Implan¬ tatSituationen an, da Probleme weder bei extrem dünnen, weni¬ ge Zehntelmillimeter messenden noch bei dicken Seitenwänden zu erwarten smd und Frakturen oder Abschilferungen weder bei der zahntechnischen Bearbeitung noch bei der Fixierung des Abutments auf dem Implantat auftreten.Due to their excellent physical properties, zirconium oxide abutments also lend themselves to complex implant situations, since problems are not to be expected either with extremely thin, a few tenths of a millimeter or with thick side walls, and fractures or abrasion neither during dental processing nor during fixation of the abutment to the implant.
Um jede Implantatsituation abdecken zu können, auch bei in¬ korrekt gesetzten Implantaten, und trotz der erschwerten Be¬ schleifbarkeit von Oxidkeramikabutments, werden dem Zahntech- niker verschiedene, bereits vorgefertigte Abutmenformen zur Verfügung gestellt (Fig.2, 3, 4a, 4b und 4c), die die Schleifarbeit auf ein Minimum reduzieren und es ermöglichen, jede ImplantatSituation auf rationelle Weise zu lösen. Durch eine korrekt betriebene Diagnostik wird die richtige Auswahl der entsprechenden Abutmentform vereinfacht. Abutmentformen, wie m Fig.2 und 3 dargestellt, sind indiziert, falls das Im¬ plantat korrekt gesetzt ist und nur minimalste Präparationen notwendig smd. Je nach Bedarf kann dazu em grob vorgeform- tes Abutment 9a mit abgefrästen Seitenflächen 5 oder ein kom¬ plexeren Raumverhältnissen, d.h. grösseren und breiteren Zahnzwischenräumen, angepasstes Abutment 9b verwendet werden. Abutmentformen 9c, 9d und 9f, wie in Fig.4a, 4b und 4c dargestellt, können angewandt werden, wenn das Implantat nicht korrekt gesetzt ist. Es sind ästhetische Schleifkorrek- turen möglich, denn nicht nur der Abutmentkörper, dessen Sei¬ tenwände wesentlich dicker ausgebildet sind, als beispiels¬ weise bei den Abutments der Fig.2 und 3, sondern auch der Abutmenthals kann in beliebiger Form nach Bedarf modifiziert und nachpräpariert werden. Diese Abutmentform ist auch für die Indikation im Molarenbereich entwickelt worden. Gerade anhand der Fig.4c wird dies deutlich, wobei der linke Teil der Fig.4c eine asymmetrische Grundform für ein Abutment 9f darstellt, bei der - um die inkorrekte, dezentrierte Positio¬ nierung des Implantats 27 auszugleichen - gleichzeitig eine besonders grosse und auch eine besonders kleine Wandstärke realisiert ist. Damit wird es - wie der rechte Teil der Fig.4c zeigt - möglich, die zahnprothetische Rekonstruktion 11 trotzdem korrekt zu plazieren.In order to be able to cover every implant situation, even with incorrectly placed implants, and despite the difficulty in grinding oxide ceramic abutments, the dental technician is provided with various pre-made abutment shapes (FIGS. 2, 3, 4a, 4b and 4c) ), which reduce grinding work to a minimum and make it possible to solve every implant situation in a rational manner. Correctly operated diagnostics simplify the correct selection of the appropriate abutment shape. Abutment forms, as shown in FIGS. 2 and 3, are indicated if the implant is set correctly and only minimal preparations are necessary. Depending on requirements, a roughly pre-shaped abutment 9a with milled side surfaces 5 or a more complex spatial relationship, ie larger and wider interdental spaces, adapted abutment 9b can be used. Abutment forms 9c, 9d and 9f, as shown in Fig.4a, 4b and 4c, can be used if the implant is not correctly placed. Aesthetic grinding corrections are possible, because not only the abutment body, the side walls of which are substantially thicker than, for example, the abutments of FIGS. 2 and 3, but also the abutment neck can be modified and prepared in any shape as required become. This form of abutment has also been developed for the indication in the molar area. This is particularly clear from FIG. 4c, the left part of FIG. 4c representing an asymmetrical basic shape for an abutment 9f, in which - in order to compensate for the incorrect, decentered positioning of the implant 27 - a particularly large and also one particularly small wall thickness is realized. This makes it possible - as the right part of FIG. 4c shows - to still correctly place the prosthetic reconstruction 11.
Um den Vorgang des Nachschleifens und Nachpräparierens des Abutments aus Zirkonoxid zu erleichtern, werden zwischenge- sinterte und/oder im "grünen" Stadium befindliche Abutment- formen, ähnlich den m Fig.4a und 4b dargestellten, zur Ver¬ fügung gestellt, die erst nach der klinischen Emprobe zum hochwertigen Zirkoniummaterial nachgesintert werden. Für die direkte Verblendung des Abutments ist diese Form ebenfalls vorteilhaft, weil dadurch die Möglichkeit einer korrekten Keramikunterstützung gegeben ist.In order to facilitate the process of regrinding and re-preparation of the zirconium oxide abutment, inter-sintered and / or abutment forms, similar to those shown in FIGS. 4a and 4b, are provided, which are only after after the clinical trial to be sintered into high-quality zirconium material This shape is also advantageous for the direct veneering of the abutment, because it enables correct ceramic support.
Somit lässt sich dem Problem der erschwerten Bearbeitbarkeit von Zirkonoxid mit dem
Figure imgf000012_0001
der extraoralen Präpaxation unter Verwendung von Diamantschleifern und/oder der Auswahl bereits vorgefertigter, fertiggebrannter oder zwischengesin¬ terter Abutmentformen begegnen. Die Verwendung von Zirkonoxid erlaubt erstmals eine Formge¬ bung für Abutments, wie sie bis jetzt nur aus Metallen wie Titan, nicht aber aus spröder, wenig belastbarer Al2θ3~Kera- mik herstellbar waren. So zeigt Fig.5a beispielhaft eine Im- plantat 27a-Abutment 9e-Kombination, wobei das Abutment 9e einer, scharfkantigen Abschluss an der Kontaktfläche zum Im¬ plantat 27a aufweist. Würde ein derartiges Abutment aus Alu¬ miniumoxid geformt sein, so müsste - selbst unter der Voraus¬ setzung, dass dieses vorgesintert und in einer Arbeitspackung nachgesintert wurde (wie weiter unten noch ausführlicher be¬ schrieben) - aufgrund der relativ geringen Bruchzähigkeit von Aluminiumoxid mit einem ungünstigen Bruchverhalten gerechnet werden.
This solves the problem of the difficult machinability of zirconium oxide with the
Figure imgf000012_0001
counter the extraoral prepaxation using diamond grinders and / or the selection of already prefabricated, finished or inter-sintered abutment forms. For the first time, the use of zirconium oxide allows shaping for abutments, which until now could only be produced from metals such as titanium, but not from brittle, less resilient Al 2 O 3 ceramics. 5a shows an example of an implant 27a-abutment 9e combination, the abutment 9e having a sharp-edged termination on the contact surface with the implant 27a. If such an abutment were to be formed from aluminum oxide, even if it was presintered and re-sintered in a work pack (as described in more detail below), aluminum oxide would have to have a relatively low fracture toughness unfavorable breaking behavior can be expected.
Fig.5b zeigt eine spezielle Formgebung der Kontaktfläche 43 eines Abutments 9g. Dabei sind an dieser Kontaktfläche 43 VorSprünge 44 vorgesehen, die bei Anziehen der Befestigungs¬ schraube 29 gegen die Implantat-Schulter 32 gedrückt werden und - da das Material des Implantats, beispielsweise Titan, weicher ist als das Material des erfindungsgemässen Abutments 9g - in diese eingreifen. Dadurch wird eine ausgezeichnete Dichtung Abutment-Implantat erzielt. Bakterienfluss aufgrund von Undichtigkeiten wird unterbunden, der anderenfalls zu Entzündungen führen könnte und den Erfolg des Implantatsy- stems in Frage stellen würde. Diese Vorsprünge 44 können bei¬ spielsweise ringförmig ausgebildet und um die Öffnung 30 kon¬ zentrisch angeordnet sein, mit leicht abgerundeten Kanten, solcherart eine Art von Labyrinth-Dichtung darstellend.5b shows a special shape of the contact surface 43 of an abutment 9g. In this case, 43 projections 44 are provided on this contact surface, which are pressed against the implant shoulder 32 when the fastening screw 29 is tightened and - since the material of the implant, for example titanium, is softer than the material of the abutment 9g according to the invention - engage in it . This achieves an excellent seal between the abutment and the implant. Bacterial flow due to leaks is prevented, which could otherwise lead to inflammation and would jeopardize the success of the implant system. These projections 44 can be annular, for example, and can be arranged concentrically around the opening 30, with slightly rounded edges, thus representing a type of labyrinth seal.
Aufgrund der unterschiedlichen Formen der Keramikabutments kann verschiedenen Forderungen entsprochen werden. So kann die Kcnturgebung korrekt an natürliche Zähne angeglichen wer¬ den, womit eine bukkale Gingivarezeεsion vermieden werden kann. Die Querschnittsituation von Zahnwurzel und Zahnhals- bereich an der gingivalen Durchtrittsstelle kann korrekt ge¬ staltet werden. Eine inkorrekte Implantatposition oder -längsachse kann verbessert werden. Die subgingivale Präpara- tionsgrenze kann unter Beachtung des arkadenförmigen Gmgiva- verlaufes im Approximalbereich einwandfrei gestaltet werden.Due to the different shapes of the ceramic abutments, different requirements can be met. In this way, the contouring can be correctly adjusted to natural teeth, with which buccal gingival retraction can be avoided. The cross-sectional situation of the tooth root and tooth neck area at the gingival passage point can be designed correctly. An incorrect implant position or longitudinal axis can be improved. The subgingival preparation tion limit can be properly designed taking into account the arcade-shaped Gmgiva course in the approximal area.
Anhand der Figuren 6a bis 6f wird eine Möglichkeit der Her- Stellung eines Zirkonoxid-Abutments rein schematisch be¬ schrieben: Zirkonoxidpulver kann nicht, wie bei der Herstel¬ lung von Alummiumoxidkeramik, direkt in eine Form gepresst werden, da dies, wie bereits einleitend' dargestellt, äusserst hohe Drucke bedingen würde. Ausserdem wäre auf diese Weise hergestelltes Zirkonoxid nicht biokompatibel. Zirkonoxidpul¬ ver bzw. -späne werden isostatisch auf einen Dorn (nicht dar¬ gestellt) gepresst, sodass eine vergrösserte Rohrform 34 ent¬ steht (Fig.6a) . Die Vergrösserung ergibt sich daraus, dass beim nachfolgenden Sintervorgang das Material um einen be- stimmten Betrag schrumpft. Diese Rohrform 34 wird im soge¬ nannten "grünen", d.h.nicht gesinterten, Zustand auf die ge¬ wünschte Länge gekürzt und zweiseitig, in etwa keilförmig, zugeschrägt (Fig.6b). Danach wird an der dem Implantat zuge¬ wandten Seite eine Vertiefung 35 geformt (Fig.6c) , die mit einem Spezialinstrument 41 (Fig.6d)- vorzugsweise mit einem Ultraschallgerät - zu einem Innensechskant (auch andere Ein¬ griffsformen sind möglich) geformt wird, der mit einem ent¬ sprechenden Aussensechskant 36 an der Implantat-Schulter (s.Fιg.1 und 5) in Eingriff kommt und die Relativstellur.g des Abutments auf dem Implantat festlegt. Ein solches Spezialin¬ strument 41 ist aus Fig.6d zu erkennen, das an einem stabfor¬ migen, zur Ausrichtung in der Öffnung 30' vorgesehenen Teil 41a einen kranzförmigen Vorsprung 41b in Form eines Aussen- sechskants trägt. Wird nun dieses Gerät in longitudinale Ul- traschallSchwingungen versetzt, während es innerhalb der Öff¬ nung 30' der Rohrform 34 gehalten ist, so wird, da der kera¬ mische Werkstoff in diesem Stadium leicht bearbeitbar ist, eine präzise Innensechskantform erzeugt. Mit einem Spiralboh¬ rer wird die Öffnung 30' von oben her verbreitert, wobei gleichzeitig der stegartige Vorsprung 33 erhalten wird (Fig.6e) . Aus einem Zirkonoxidkeramik-Pressling (nicht dargestellt) , der beispielsweise bei Raumtemperatur bei ca 2000 bar kompak¬ tiert wurde, werden Späne, beispielsweise von einer Länge von 2/10 mm, abtragend herausgefräst. Auch Pulvermaterial mit Korngrössen zwischen beispielsweise 30 bis 500 μm kann ge¬ braucht werden.A possibility of producing a zirconium oxide abutment is described purely schematically on the basis of FIGS. 6a to 6f: zirconium oxide powder cannot be pressed directly into a mold, as in the production of aluminum oxide ceramic, since, as already mentioned, this shown, would require extremely high pressures. In addition, zirconium oxide produced in this way would not be biocompatible. Zirconium oxide powder or chips are pressed isostatically onto a mandrel (not shown), so that an enlarged tube shape 34 is created (FIG. 6a). The enlargement results from the fact that during the subsequent sintering process the material shrinks by a certain amount. This tube shape 34 is shortened to the desired length in the so-called "green", not sintered, state and bevelled on two sides, approximately in a wedge shape (FIG. 6b). A depression 35 is then formed on the side facing the implant (FIG. 6c), which is formed into a hexagon socket using a special instrument 41 (FIG. 6d), preferably with an ultrasound device (other forms of engagement are also possible) , which comes into engagement with a corresponding external hexagon 36 on the implant shoulder (see FIGS. 1 and 5) and fixes the relative position of the abutment on the implant. Such a special instrument 41 can be seen from FIG. 6d, which has a ring-shaped projection 41b in the form of an external hexagon on a rod-shaped part 41a provided for alignment in the opening 30 '. If this device is now subjected to longitudinal ultrasonic vibrations while it is held within the opening 30 'of the tube shape 34, since the ceramic material can be easily machined at this stage, a precise hexagon socket shape is produced. The opening 30 'is widened from above with a spiral drill, the web-like projection 33 being obtained at the same time (FIG. 6e). Chips, for example with a length of 2/10 mm, are milled away from a zirconium oxide ceramic compact (not shown) that has been compacted, for example, at room temperature at approximately 2000 bar. Powder material with grain sizes between, for example, 30 to 500 μm can also be used.
Die entsprechend den oben anhand der Fig.6a bis 6e beschrie¬ benen Arbeitsschritten erhaltene, vergrösserte Abutmentform 9' und die Späne werden nun vorgesintert, für Zirkonoxidke¬ ramik bei ca 1180°C. Gegebenenfalls können Abutmentform 9' und Späne auch aus einem bereits vorgesinterten Presslmg herausgearbeitet werden.The enlarged abutment form 9 'obtained in accordance with the work steps described above with reference to FIGS. 6a to 6e and the chips are now presintered, for zirconium oxide ceramic at approximately 1180 ° C. If necessary, abutment mold 9 'and chips can also be worked out from a pre-sintered press.
Die Bearbeitung der Keramik im sogenannten Grünstadium, d.h. im nicnt vorgesinterten Zustand, ebenso wie die Bearbeitung im halbgesmterten (vorgesintertem) Zustand, hat gegenüber den Methoden, die die gewünschten Formen direkt aus dem fer¬ tiggesintertem Arbeitsblock fräsend erstellen, den Vorteil, daß bei der Bearbeitung der Keramik weniger Mikrorisse m die Oberfläche inkorporiert werden und daß der naturgemäß hohe Werkzeugverschleiss, der bei der Bearbeitung der hochfesten Materialien gegeben ist, herabgesetzt wird.The processing of ceramics in the so-called green stage, i.e. in the non-pre-sintered state, as well as the processing in the semi-sintered (pre-sintered) state, has the advantage over the methods that mill the desired shapes directly from the finished sintered work block that fewer micro cracks are incorporated into the surface when processing the ceramic and that the naturally high tool wear, which is given when processing the high-strength materials, is reduced.
Danacn werden die Späne mit Wasser zu einem dicken Brei ge¬ mischt und m und um die Abutmentform 9' gebettet (die soge¬ nannte Arbeitspackung 36) . Das den Spänen bzw. den Pulverkör¬ nern zugesetzte Wasser kann unterschiedliche Beimengungen enthalten, so wird beispielsweise durch Beigabe von ca 1% Essigsäure die Handhabung des Breis erleichtert, es ergibt sich em thixotropische Verhalten. Durch Beimischung von Al¬ koholen beispielsweise wird die Standfestigkeit bzw. die Kom¬ paktheit des Gemisches erhöht. Art und Menge d^r Beimischun¬ gen werden also j e nach gewünschter bzw. erforderlicher Ei- genschaft vorzusehen sein. Eine dünne Lackschicht von 10 bis 50 μ, auf die Innen- und Aussenseite der Abutmentform 91 auf¬ getragen, schliesst die Poren der Oberfläche und dient als Trennmittel zur Arbeitspackung 36. Beim nachfolgenden Nach- sintern, das für Zirkonoxid bei einer Temperatur von ca 1500°C vorgenommen wird, und bei dem Abutmentform 9' und Ar¬ beitspackung 36 im gleichen, definierten Masse schrumpfen, verbrennt der Lack rückstandslos, wobei sich ein minimaler Spalt zwischen Abutmentform 9' und Arbeitspackung 36 ergibt, so dass sich letztere bequem aus der Abutmentform 9' entfer¬ nen, bzw. - insbesondere auch aufgrund der porösen Konsistenz - ausstrahlen läßt. Der Sintervorgang kann gerade anhand ei¬ ner solchen Arbeitspackung 36 gut kontrolliert werden, da die Änderung der Aussenmasse eine direkte Kontrolle des Schrumpfungsprozesses erlauben.The chips are then mixed with water to form a thick paste and embedded around the abutment mold 9 '(the so-called work pack 36). The water added to the chips or the powder grains can contain different admixtures, for example the addition of about 1% acetic acid facilitates the handling of the pulp, resulting in a thixotropic behavior. The stability or compactness of the mixture is increased by adding alcohols, for example. The type and amount of the admixtures will therefore have to be provided depending on the desired or required property. A thin layer of lacquer of 10 to 50 μm, applied to the inside and outside of the abutment mold 9 1 , closes the pores on the surface and serves as a release agent for the work pack 36. sintering, which is carried out for zirconium oxide at a temperature of approximately 1500 ° C., and with the abutment mold 9 'and working pack 36 shrink to the same, defined extent, the lacquer burns without residue, with a minimal gap between the abutment mold 9' and the work pack 36 results, so that the latter can be easily removed from the abutment form 9 'or - in particular also due to the porous consistency - can be emitted. The sintering process can be controlled precisely using such a work pack 36, since the change in the external dimensions allows the shrinking process to be controlled directly.
In Fig.7 ist die Vorgangsweise beim Fixieren des Abutments 9 auf dem Implantat dargestellt. Bei dem erfindungsgemässen Zirkonoxidkeramikabutment kann auf das Anbringen eines Innen- sechskantes als Rotationssperre verzichtet werden. Um beim Fixieren des Abutments 9 ein Bewegen des Implantats im Kno¬ chen beim Eindrehen der Befestigungsschraube 29, die durch die Öffnung 30 im Abutment 9 (Fig.1) gesteckt wird, zu unter- binden, wird das dazu aufzubringende Gegendrehmoment hier beispielweise über eine Klemmvorrichtung 3 (beispielsweise eine Arterienklemme) aufgebaut. Diese Klemmvorrichtung 3 fasst das Abutment 9 an zwei gegenüberliegenden Aussenflächen und hält dieses während des Eindrehens der Befestigungs- schraube 29 fest. Die verwendete Zirkonoxidkeramik ist stabil genug um diesen Kräften widerstehen zu können, was für Alu- miniumoxidkeramikabutments im allgemeinen allerdings nicht zutreffen wird. Auf diese Weise ist es möglich, die zentrale Öffnung 30 des Abutments auf ein Minimum zu verkleinern, da nur noch der Platz für Schraubenkopf und Schraubenzieher be¬ nötigt wird. Die dadurch gewonnene Wandstärke steht der freien Präparation des Abutments zur Verfügung, bzw. kann der Gessjmtdurchmesser eines Abutments herabgesetzt werden.FIG. 7 shows the procedure for fixing the abutment 9 on the implant. In the case of the zirconium oxide ceramic abutment according to the invention, there is no need to attach an internal hexagon as a rotation lock. In order to prevent the implant in the bone from moving when the abutment 9 is fixed when the fastening screw 29 is screwed in, which is inserted through the opening 30 in the abutment 9 (FIG. 1), the counter-torque to be applied is here, for example, via a Clamping device 3 (for example an artery clamp) is constructed. This clamping device 3 grips the abutment 9 on two opposite outer surfaces and holds it in place while the fastening screw 29 is being screwed in. The zirconium oxide ceramic used is stable enough to be able to withstand these forces, which will generally not be the case for aluminum oxide ceramic abutments. In this way it is possible to reduce the central opening 30 of the abutment to a minimum, since only the space for the screw head and screwdriver is required. The resulting wall thickness is available for free preparation of the abutment or the overall diameter of an abutment can be reduced.
Fig.8 zeigt eine andere Möglichkeit, das beim Fixieren von Abutments nötige Gegendrehmoment aufzubauen. Dazu kann eine Schiene 7 vorgesehen werden, die ein Abutment 9 mit einem na¬ türlichen Zahn 8 verbindet, bzw. auch mehrere Abutments 9 un- tereinander oder in Kombination mit natürlichen Zähnen ver¬ bindet. Diese als Rotationssperre dienende Schiene 7 wird auf den natürlichen Zahn 8 und das oder die zu fixierende(n) Abutment(s) 9 provisorisch zementiert, wobei jeweils eine oc- clusale Öffnung 10 für die Aufnahme des Schraubenziehers vor¬ gesehen ist.Fig. 8 shows another possibility to build up the counter torque required when fixing abutments. For this purpose, a splint 7 can be provided, which connects an abutment 9 with a natural tooth 8, or several abutments 9 and bonded to one another or in combination with natural teeth. This rail 7, which serves as a rotation lock, is provisionally cemented onto the natural tooth 8 and the abutment (s) 9 to be fixed, an occlusal opening 10 being provided for receiving the screwdriver.
Fig.9 zeigt eine Möglichkeit, die zahnprothetischen Rekon¬ struktions-Arbeiten noch rationeller zu gestalten, indem die Cad-Cam Technologie in das Arbeitsprozedere miteinbezogen wird. Dazu werden eine oder mehrere im Computer gespeicherte Innenformen von vorgefertigten zahnprothetischen Rekonstruk¬ tionen, wie beispielsweise Kronen- oder Brückenelemente, mit einer computerunterstützten Fräsmaschine auf die Aussenflä- chen von auf einem Implantat-Modell befestigten Abutments 9, übertragen. Dadurch ist stets eine gleichmässige Aussenform der Abutments gewährleistet, und vorgefertigte Kronenteile 11 (Fig.1) können ohne weitere Anpassung verwendet werden, da die jeweilige Innenfläche exakt auf die entsprechende Abut- mentoberflache passt. Diese aus Kunststoff oder Keramik be¬ stehenden Kronenteile 11 können noch korrigierend beschliffen und farblich den Nachbarzähnen angepasst werden.FIG. 9 shows a possibility of making the dental prosthetic reconstruction work even more efficient by including the Cad-Cam technology in the work procedure. For this purpose, one or more inner shapes of prefabricated dental prosthetic reconstructions, such as crown or bridge elements, stored in the computer are transferred to the outer surfaces of abutments 9 fastened to an implant model using a computer-assisted milling machine. This always ensures a uniform outer shape of the abutments, and prefabricated crown parts 11 (FIG. 1) can be used without further adjustment, since the respective inner surface fits exactly on the corresponding abutment surface. These crown parts 11, which are made of plastic or ceramic, can still be ground in a corrective manner and the color matched to the neighboring teeth.
Die Cad-Cam Technologie kann weiters in den Arbeitsablauf miteinbezogen werden, um eine Abutmentform aus Kunststoff zu kopieren. Dies bedeutet, dass zunächst die Vorpräparation ei¬ nes Kunststoffabutments im Mund oder auf dem Modell durchge¬ führt wird. Dazu können beispielsweise vorgefertigte Kunst¬ stoffhülsen 50, wie in Fig.14 dargestellt, im Mund bzw. auf dem Modell durch Auftragen von selbsthärtendem Kunststoff zur gewünschten Abutmentaussenform geformt werden. Um bei diesem Vorgang ein Verdrehen der Kunststoffhülse 50 zu vermeiden, kann die Kunststoffhülse 50 innenseitig mit einer entspre¬ chenden Kontaktfläche, beispielsweise einer eingearbeiteten Metallauflage 50a, versehen sein. Anschliessend wird dieses Modell mittels eines Kopierfrässystems, mit einem dem jewei¬ ligen Sinterprozess angepassten, notwendigen Vergrösserungs- faktor auf das im vorgesinterten Zustand befindliche Kera- mikabutment übertragen, das nach dem Beschleifen fertig gesintert wird. Gerade dafür eignen sich die zwischengesin- terten und unterschiedlichen Formen des Zrθ2 Abutments her¬ vorragend.The Cad-Cam technology can also be included in the workflow to copy an abutment form made of plastic. This means that the prepreparation of a plastic abutment is first carried out in the mouth or on the model. For this purpose, for example, prefabricated plastic sleeves 50, as shown in FIG. 14, can be shaped in the mouth or on the model by applying self-hardening plastic to the desired abutment outer shape. In order to avoid twisting of the plastic sleeve 50 during this process, the inside of the plastic sleeve 50 can be provided with a corresponding contact surface, for example an incorporated metal pad 50a. This model is then applied to the ceramic material in the pre-sintered state by means of a copy milling system, with a necessary enlargement factor adapted to the respective sintering process. transfer microabutment, which is sintered after grinding. The inter-sintered and different forms of the ZrO 2 abutment are particularly suitable for this.
Die Vergrösserung des Abutments kann beispielsweise, wie in Fig.10 und 11 dargestellt, auf verschiedene Weisen erfolgen:The abutment can be enlarged, for example, in various ways, as shown in FIGS. 10 and 11:
In Fig.10 ist eine automatische, mechanische Herstellungsmög- lichkeit von Abutments dargestellt. Dabei wird ein Kunst¬ stoffmodell 13 eines Abutments und ein Keramikabutmentrohling 14 mit Spannschrauben 15 auf den Halterungen 16 eines Ko- pierfrässystems aufgespannt und über ein Verbindungsstück 17 in der gegenseitigen Lage fixiert. Dabei kann das Zirkonoxid- Abutment im fertig- oder im zwischengesinterten Zustand kopiert werden. Wenn das Abutment im zwischengesinterten Zu¬ stand beschliffen werden soll, muss eine Vergrösserung 18 mit vorgesehen werden. Durch die Verwendung einer DiamantScheibe 19 oder anderer, entsprechend abrasiver Schleifinstrumente und durch reichliche Wasserkühlung beim Beschleifen desAn automatic, mechanical possibility of producing abutments is shown in FIG. In this case, a plastic model 13 of an abutment and a ceramic abutment blank 14 are clamped on the brackets 16 of a copy milling system with clamping screws 15 and fixed in the mutual position by means of a connecting piece 17. The zirconium oxide abutment can be copied in the finished or intermediate sintered state. If the abutment is to be ground in the sintered state, an enlargement 18 must also be provided. By using a diamond disc 19 or other, correspondingly abrasive grinding instruments and by abundant water cooling when grinding the
Abutments ist es durchaus möglich, auch eine fertiggesinterte Oxidkeramik in adäquater Zeit - und dann ohne Vergrösserung - zu beschleifen. Der Vorschubmotor 20 bewegt die Halterung mit dem eingespannten Abutment relativ langsam mit ca. 20 Umdrehungen pro Minute. Zwischen dem Vorschubmotor 20 und der Halterung 16 mit dem eingespannten Kunststoffmodell 13 eines Abutments befindet sich ein Schraubengewinde 21 , welches die Halterungen mit den Abutments langsam nach vorne bewegt. Im Gegensatz zum Vorschubmotor 20 muss der Antriebsmotor 22 für die Diamantscheibe 19 eine hohe Drehzahl aufweisen, wie es beispielsweise bei Luftturbinen gewährleistet ist. Über eine mit Kugellager geführte Welle 23 wird die mechanische Abtastvorrichtung 24 über die Oberfläcne des Kunst¬ stoffmodells 13 geführt und auf der Gegenseite wird das Abutment aus dem Keramikrohling 14 entsprechend herausge¬ schliffen. Fig.11 zeigt eine computerunterstützte Variante, bei der das Abtasten des Kunststoffabutments 13 und das Herausfräsen des Keramikabutments in aufeinanderfolgenden Schrittten durchge¬ führt wird. Die Abtastvorrichtung 12 kann beispielsweise eine Laseroptik oder auch eine mechanischen Tastsonde umfassen. Die gemessenen Daten werden gespeichert (durch 37 schematisch dargestellt) . Das Keramikabutment wird, nach Auswechseln der Abtastvorrichtung 12 durch ein Bohraggregat 38, und Auswech¬ seln des Kunststoffmodells 13 gegen einen Keramikblock 39, bzw. gegen ein vor-oder fertiggesintertes Abutment, aus letzterem computergesteuert herausgefrässt.Abutments make it possible to grind even a sintered oxide ceramic in adequate time - and then without enlargement. The feed motor 20 moves the holder with the clamped abutment relatively slowly at approximately 20 revolutions per minute. Between the feed motor 20 and the holder 16 with the clamped plastic model 13 of an abutment there is a screw thread 21 which slowly moves the holders with the abutments forward. In contrast to the feed motor 20, the drive motor 22 for the diamond disk 19 must have a high speed, as is ensured, for example, in the case of air turbines. The mechanical scanning device 24 is guided over the surface of the plastic model 13 via a shaft 23 guided with ball bearings, and the abutment is correspondingly ground out of the ceramic blank 14 on the opposite side. 11 shows a computer-aided variant in which the scanning of the plastic abutment 13 and the milling out of the ceramic abutment are carried out in successive steps. The scanning device 12 can comprise, for example, laser optics or also a mechanical scanning probe. The measured data are stored (represented schematically by 37). After the scanning device 12 has been replaced by a drilling unit 38 and the plastic model 13 has been replaced by a ceramic block 39 or by a pre-sintered or pre-sintered abutment, the ceramic abutment is milled out of the latter in a computer-controlled manner.
Die Fig.15a bis 15d zeigen eine weitere Möglichkeit, die Abutmentform coputerunterstützt zu modellieren. Die Aussenform der Zähne, die - wie oben beschrieben - in Wachs oder Kunststoff als Modell erstellt wurden, wird - entsprechend dem anhand der Fig. 11 beschriebenen Vorgang - aufgenommen, gespeichert und softwaremässig aufbereitet, so dass auf dem Bildschirm eine verkleinerte Form 51 der solcherart abgetasteten Aussenform 51a erstellt werden kann und diese in Form von Daten verfügbar wird. Auch andere, vorgegebene, in der Speicherbibliothek gegebenenfalls vorhandene Abutmentaussenformen können dazu herangezogen werden. Diese Daten bilden dann die Grundlage zur Bearbeitung der auf einem Arbeitsmodell auf Implantatanalogen aufgebrachten, ungeschliffenen Abutmentrohformen 52 unterschiedlichen Durchmessers, wobei - falls es sich um vorgesinterte Abutments handelt - der entsprechende Schrumpfungsfaktor zu beachten ist. Fig.15c zeigt die bereits beschliffenen Abutments 53, der Abschliff ist punktiert angedeutet. Danach kann dann zur Erstellung der Kronen bzw. der brückenprothetischen Rekonstruktion (Fiσ.15d) die Zahnaust»enform 54 - den gespeicherten Daten entsprechend - und die Zahninnenform 54a den Daten der Abutmentaussenform entsprechend passend modelliert werden.15a to 15d show a further possibility of modeling the abutment shape with computer support. The external shape of the teeth, which - as described above - were created in wax or plastic as a model, is recorded, stored and processed by software in accordance with the process described with reference to FIG. 11, so that a reduced shape 51 of this type is displayed on the screen scanned outer shape 51a can be created and this is available in the form of data. Other, predetermined abutment external shapes that may be present in the memory library can also be used for this. These data then form the basis for processing the uncut, rough-ground abutment raw molds 52 of different diameters, which are applied to implant analogs on a working model, whereby - if they are pre-sintered abutments - the corresponding shrinkage factor must be taken into account. 15c shows the abutments 53 that have already been ground, the cut is indicated by dots. Then, in order to create the crowns or the bridge prosthetic reconstruction (FIG. 15d), the tooth form 54 - corresponding to the stored data - and the tooth form 54a can be appropriately modeled according to the data of the outer shape of the abutment.
Fig.12 zeigt ein vorgesintertes oder auch im Grünstadium be¬ findliches Abutment 9' mit einem Arbeitsstumpf 40, der einem Implantat entsprechende, obere Kontaktflächen aufweist. Da auch die je nach Implantattyp unterschiedlichen Innenabmes¬ sungen des Abutments die notwendige Vergrösserung aufweisen müssen, um die beim nachfolgenden Sinterungsprozess gegebene Schrumpfung kompensieren zu können, wird die vergrösserte, untere Öffnung durch Einsatz eines Zwischenstücks 24, vor¬ teilhaft aus Kunsttoff versehen. Für den Sintervorgang wird nun dieses vergrösserte Abutment 9 ' auf' den Arbeitsstumpf 40 gesetzt, der seinerseits während der Wärmebehandlung keiner- lei wesentlichen Grössenänderung unterworfen wird, das Abut¬ ment 9' wird auf die gewünschte Grosse schrumpfen, das Zwi¬ schenstück 24 verbrennt dabei widerstandsfrei.12 shows a pre-sintered or also in the green stage abutment 9 'with a working stump 40, which one Has corresponding upper contact surfaces. Since the different internal dimensions of the abutment, depending on the type of implant, must also have the necessary enlargement in order to be able to compensate for the shrinkage given in the subsequent sintering process, the enlarged, lower opening is advantageously made of plastic by using an intermediate piece 24. For the sintering process, this enlarged abutment 9 'is now placed on the stump 40, which in turn is not subjected to any significant size change during the heat treatment, the abutment 9' will shrink to the desired size, the intermediate piece 24 burns in the process resistance-free.
Fig.13 zeigt ein vorgefertigtes Abutment 9 aus Zirkonoxid mit einem vorgefertigten Kronenteil 11'aus Kunststoff oder13 shows a prefabricated abutment 9 made of zirconium oxide with a prefabricated crown part 11 'made of plastic or
Keramik, der zur Kronenform zugeschliffen und farblich den Nachbarzähnen angepasst wird. Diese Abutments eignen sich bei einer korrekten Implantatsituation auch für eine definitive Versorgung. Aber auch als provisorische Versorgung bei der sogenannten Abutmentconnection (Aufschneiden des Zahnfleischs und Festschrauben des Abtuments) eignet sich diese Implantat- Kronenkombination hervorragend, weil der Patient mit einer optimalen Lückenversorgung mit optimalen Materialien am gleichen Tag versorgt werden kann.Ceramic that is ground to the shape of a crown and the color is adapted to the neighboring teeth. If the implant situation is correct, these abutments are also suitable for permanent restoration. But this implant-crown combination is also ideal as a temporary restoration for the so-called abutment connection (cutting open the gums and screwing the abutment) because the patient can be treated with optimal gaps with the best materials on the same day.
Im folgenden soll eine mögliche Vorgehensweise zur Herstel¬ lung einer implantatgetragenen Brücke oder Krone beschrieben werden:A possible procedure for producing an implant-supported bridge or crown is described below:
Eine präzise Abformung der Implantatposition ist Vorausset¬ zung für den einwandfreien Sitz der Suprakonstruktion im Mund. Die Herstellung einer Zahnfleischmaske auf dem Mcdell ist unamgänglich, damit die gingivalen Anteile das Abutments korrekt gestaltet werden können. Anschliessend erfolgt im zahntechnischen Labor die Präparation des Zirkonoxidabutments entsprechend einer der oben dargestellten Methoden. Das Abut¬ ment wird der Gingiva angepasst. Im Labor erfolgt eine Grob¬ präparation unter Wasserkühlung, welche in der Praxis zusam- men mit der Füll Wax-Up Einprobe korrigiert werden kann. Für die Grobpräparation werden DiamantScheiben und für die Fein- präparation grobkörnige, konisch geformte Diamantschleifer verwendet. Durch das Delegieren der Abutmentpräparation an das zahntechnische Labor wird nicht nur wertvolle klinische Stuhlzeit gespart, sondern der Zahntechniker geniesst auf seinem Arbeitsmodell auch eine bessere Übersicht für das in¬ dividuelle Beschleifen des Abutments, um eine optimale gingi- vale Ästhetik zu erreichen. Dem Zahnarzt obliegt dann nur noch die ästhetische Feinkorrektur am zervikalen Abutment- teil, wenn nicht ohnehin eine der vorgängig beschriebenen Methoden (Cad-Cam, Kopierfräsen) verwendet wird um die Form zu erhalten.A precise impression of the implant position is a prerequisite for the perfect fit of the superstructure in the mouth. The manufacture of a gum mask on the Mcdell is essential so that the gingival parts of the abutment can be designed correctly. The zirconium oxide abutment is then prepared in the dental laboratory according to one of the methods described above. The abutment is adapted to the gingiva. In the laboratory, a rough preparation takes place under water cooling, which in practice with the filling wax-up try-in can be corrected. Diamond discs are used for the rough preparation and coarse-grained, conical diamond grinders are used for the fine preparation. By delegating the abutment preparation to the dental laboratory, not only is valuable clinical stool time saved, but the dental technician also enjoys a better overview of the individual grinding of the abutment on his working model in order to achieve optimal gingival aesthetics. The dentist is then only responsible for the aesthetic fine adjustment of the cervical abutment part, unless one of the methods described above (Cad-Cam, copy milling) is used to maintain the shape.
Eine separate Einprobe des Füll Wax-Up mit dem Abutment ist notwendig, weil damit die Abutmenthöhe, zervikale Begrenzung, korrekte Lage der Austrittstelle und die Ästhetik überprüft werden können. Gegebenenfalls ist eine Korrektur des Abut¬ ments im Munde des Patienten durch em Nachpräparieren sinn- voll. Nur im Munde des Patienten ist es möglich, im Zusammen¬ hang mit den Weichteilen die definitive Form des Abutments zu bestimmen.A separate try-in of the filling wax-up with the abutment is necessary because the abutment height, cervical boundary, correct position of the exit point and the aesthetics can be checked. A correction of the abutment in the patient's mouth by re-preparation may be appropriate. Only in the mouth of the patient is it possible to determine the definitive shape of the abutment in connection with the soft parts.
Sinnvollerweise geschieht die Versorgung mit Vollkeramikkro- nen.It is sensible to use all-ceramic crowns.
Für das Zementierprozedere der Kronen oder Brücken auf das Abutment wird dieses je nach Zementierkonzept entweder durch Silikatisieren oder durch Sandstrahlen der Abutmentoberflache vorbereitet. Anschliessend wird das Abutment mittels einerFor the cementing procedure of the crowns or bridges on the abutment, depending on the cementing concept, this is prepared either by silicating or by sandblasting the abutment surface. The abutment is then removed using a
Schraube unter einem Drehmoment von 31 Ncm fixiert, der Gold¬ schraubenkopf m: t Guttapercha verschlossen, die Abutmentober- fläche gereinigt, getrocknet und silanisiert, und die Krone oder Brücke für die weiteren Zementierungsschritte vorberei- tet.The screw is fixed under a torque of 31 Ncm, the gold screw head m: t gutta-percha is closed, the abutment surface is cleaned, dried and silanized, and the crown or bridge is prepared for the further cementation steps.
Das Abutment weist eine gute Verträglichkeit mit den gängigen Porzellansystemen aus. Es ist zu beachten, dass der Wärmeaus- dehnungskoeffizient der Keramikverblendmasse auf die entspre¬ chende Basiskeramik abgestimmt ist. Zirkonoxid besitzt einen Wärmeausdehungskoeffizient von 9.5-70.5 ( 10~ 6 - °K~ ^ . In der Regel gilt, dass der Wärmeausdehungskoeffizient der Verblend¬ keramik ca. um den Faktor 1x10"6-°κ-'1 kleiner sein sollte als der des Abutmentmaterials. In speziellen Fällen ist es durch¬ aus denkbar, jedes Abutment direkt zu verblenden, wodurch eine verschraubbare, bedingt abnehmbare Rekonstruktion ent¬ steht. The abutment shows good compatibility with the common porcelain systems. It should be noted that the heat expansion coefficient of the Keramikverblendmasse entspre ¬ sponding base ceramic is tuned. Zirconia has a coefficient of thermal expansion of 9.5-70.5 (10 -6 -. ° K ~ ^ In the rule, the thermal expansion coefficient of the veneering ceramic ¬ a factor of about 1x10 "6 ° κ -'1 should be smaller than that of the Abutmentmaterials. In special cases it is possible by ¬ from each abutment is directly ent to blind, whereby a screw-caused removable reconstruction.

Claims

PATENTANSPRÜCHE PATENT CLAIMS
1. Implantierbarer Zahnersatz, bestehend aus einem in einem Kieferknochen befestigbaren Implantat (27) , einem aus ei- nem keramischen Werkstoff bestehendem Abutment (9) , das über eine Befestigungsschraube (29) mit dem Implantat (27) verbindbar ist, einer zahnprothetischen Rekonstruk¬ tion, wie Zahnkrone oder Zahnbrücke-, und einem Befesti¬ gungsmittel zum Verbinden des besagten Abutments mit be- sagter zahnprothetischen Rekonstruktion dadurch gekenn¬ zeichnet, dass der besagte keramische Werkstoff eine Bruchzähigkeit KJQ von wenigstens 6 MPa*m1/2 und eine Bie¬ gefestigkeit von wenigstens 700 MPa bzw. 800 MPa auf¬ weist.1. Implantable dentures, consisting of an implant (27) which can be fastened in a jawbone, an abutment (9) made of a ceramic material, which can be connected to the implant (27) via a fastening screw (29), a dental prosthetic reconstruction tion, such as a dental crown or dental bridge, and a fastening means for connecting said abutment to said dental prosthetic reconstruction, characterized in that said ceramic material has a fracture toughness KJ Q of at least 6 MPa * m 1/2 and a bending ¬ has a strength of at least 700 MPa or 800 MPa.
2. Zahnersatz gemäss Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass der keramische Werkstoff im wesentlichen, das heisst zumindest zu 90 Gew.%, aus Zirkonoxid besteht.2. Dentures according to claim 1, characterized in that the ceramic material consists essentially, that is at least 90% by weight, of zirconium oxide.
3. Zahnersatz gemäss Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass der keramische Werkstoff zwischen 0 bis 10 Gew.% ei¬ nes Seltenen Erdoxides und/oder eines Erdalkalioxides enthält.3. Dentures according to claim 2, characterized in that the ceramic material contains between 0 and 10% by weight of a rare earth oxide and / or an alkaline earth oxide.
4. Zahnersatz gemäss Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass als Seltenes Erdoxid Yttriumoxid, bzw. als Erdaika- lioxide Kalzium- und/oder Magnesiumoxid vorgesehen sind.4. Dental prosthesis according to claim 3, characterized in that calcium and / or magnesium oxide are provided as rare earth oxide yttrium oxide, or as Erdaika lioxide.
5. Zahnersatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, da- durch gekennzeichnet, dass die zahnprothetische Rekon¬ struktion, wie beispielsweise eine Krone (11), mit dem Abutment (9) über einen das Abutment (9) überdeckenden Kunststoffmantel und/oder über ein elastisches. Befesti¬ gungsmittel, insbesondere einen Zement auf Silikonbasis bzw. auf Kompositbasis, verbunden ist.5. Dental prosthesis according to one of the preceding claims, characterized in that the dental prosthetic reconstruction, such as a crown (11), with the abutment (9) via a plastic sheath covering the abutment (9) and / or via an elastic . Fastening means, in particular a cement based on silicone or on a composite basis.
6. Abutment für einen Zahnersatz nach einem der vorherge¬ henden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der be- sagte keramische Werkstoff eine Bruchzähigkeit KJQ von wenigstens 6 MPa*m1/2 und eine Biegefestigkeit von wenig¬ stens 700 MPa bzw. wenigstens 800 MPa aufweist und vor¬ zugsweise im wesentlichen, das heisst zumindest zu 90Gew.%, aus Zirkonoxid besteht, wobei insbesondere zwi¬ schen 0 bis 10 Gew.% eines Seltenen Erdoxides und/oder eines Erdalkalioxides enthalten sind und gegebenenfalls als Seltenes Erdoxid Yttriumoxid bzw. als Erdalkalioxide Kalzium- und/oder Magnesiumoxid vorgesehen sind.6. Abutment for a denture according to one of the preceding claims, characterized in that the loading said ceramic material has a fracture toughness KJ Q of at least 6 MPa * m 1/2 and a flexural strength of at least 700 MPa or at least 800 MPa and preferably essentially, that is at least 90% by weight, consists of zirconium oxide, wherein in particular between 0 to 10% by weight of a rare earth oxide and / or an alkaline earth oxide are contained and optionally yttrium oxide is provided as a rare earth oxide and calcium and / or magnesium oxide is provided as an alkaline earth oxide.
7. Abutment nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass die als Kontaktfläche (43) des Abutments (9) mit einer entsprechenden, am Implantat (27) vorgesehenen Fläche - der ImplantatSchulter (32) - ausgebildete Gegenfläche, vorzugsweise konzentrisch angeordnete ringförmige, Vor¬ sprünge (44) zum Eingriff in die Implantatschulter (32) aufweist.7. Abutment according to claim 6, characterized in that the contact surface (43) of the abutment (9) with a corresponding surface provided on the implant (27) - the implant shoulder (32) - has a counter surface, preferably concentrically arranged, annular, pre- has jumps (44) for engagement in the implant shoulder (32).
8. Verfahren zur Herstellung eines aus einem keramischen Werkstoff bestehenden Abutments für einen Zahnersatz nach einem der Ansprüche 1 bis 4 bzw. für ein Abutment (9) nach Anspruch 6 oder 7, wobei eine bestimmte, durch die vorgegebenen Implantatsituation und/oder das Implantat (27) vorbestimmte, dreidimensionale Kontur des Abutments (9) bestimmt wird, wonach in einem Schritt, der als Vor¬ behandlung bezeichnet wird, eine um einen durch die bei einer Nachbehandlung - insbesondere beim Sintern - ein¬ tretende Schrumpfung des keramischen Werkstoffs vorgege¬ benen Vergrößerungsfaktor vergrößerte, dreidimensionale Abutmentform (9') erzeugt wird, welche Abutmentform (91) der Nachbehandlung unterworfen wird, wobei eine Schrump¬ fung auf ein dem herzustellenden Abutment (9) entspre¬ chendes Maß erfolgt, dadurch gekennzeichnet, daß - eine um den vorgegebenen Vergrößerungsfaktor vergrößer- te und der dreidimensionalen Aussen- und gegebenenfalls auch Innenkontur der Abutmentform (9') entsprechende Arbeitspackung (36) aus einem Material erzeugt wird, das in etwa den gleichen Schrumpfungsfaktor wie der ke¬ ramische Werkstoff aufweist,8. A method for producing an abutment made of a ceramic material for a denture according to one of claims 1 to 4 or for an abutment (9) according to claim 6 or 7, wherein a specific, by the predetermined implant situation and / or the implant ( 27) predetermined, three-dimensional contour of the abutment (9) is determined, according to which, in a step which is referred to as pretreatment, a predetermined by the shrinkage of the ceramic material which occurs during post-treatment - in particular during sintering Enlargement factor enlarged, three-dimensional abutment shape (9 ') is produced, which abutment shape (9 1 ) is subjected to the aftertreatment, shrinking to a size corresponding to the abutment (9) to be produced, characterized in that - one by the specified magnification factor and the three-dimensional outer and, if necessary, also inner contour of the abutment form (9 ') corresponding work pack (36) is produced from a material, which has approximately the same shrinkage factor as the ceramic material,
- die Arbeitspackung (36) zur Nachbehandlung wenigstens von außen um die Abutmentform (9'), diese insbesondere vollständig umhüllend, gepackt wird, wodurch die Abut¬ mentform (91) während der Nachbehandlung stabilisiert wird, und- The work pack (36) for post-treatment is packed at least from the outside around the abutment form (9 '), in particular completely enveloping it, whereby the abutment form (9 1 ) is stabilized during the post-treatment, and
- die Arbeitspackung (36) nach erfolgter Nachbehandlung von der Abutmentform (9') getrennt wird.- The work pack (36) is separated from the abutment form (9 ') after the aftertreatment.
9. Verfahren nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, daß als Material für das keramische Abutment (9) und gegebe¬ nenfalls auch als Material für die Arbeitspackung (36) Zirkonoxid verwendet wird.9. The method according to claim 8, characterized in that zirconium oxide is used as the material for the ceramic abutment (9) and, if appropriate, also as the material for the working pack (36).
10. Verfahren nach Anspruch 8 oder 9, dadurch gekennzeich¬ net, daß die Vorbehandlung ein Kompaktieren auf das Grün¬ stadium des keramischen Werkstoffs und/oder eine Vorsin¬ terung, insbesondere -bei einer Temperatur zwischen 1000 und 1300°C, umfaßt.10. The method according to claim 8 or 9, characterized gekennzeich¬ net that the pretreatment comprises compacting on the Grün¬ stage of the ceramic material and / or a presintering, in particular at a temperature between 1000 and 1300 ° C.
11. Verfahren nach einem der Ansprüche 8 bis 10, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß das Material für die Arbeitspackung (36) aus kompaktierter und/oder - insbesondere bei emer Temperatur zwischen 1000 und 1300°C - vorgesinterter Oxidkeramik besteht.11. The method according to any one of claims 8 to 10, characterized ge indicates that the material for the working pack (36) consists of compacted and / or - in particular at a temperature between 1000 and 1300 ° C - pre-sintered oxide ceramic.
12. Verfahren nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, daß das kompaktierte und/oder vorgesinterte Material für die Arbeitspackung (36) in Pulver- bzw. Spanform gebracht wird.12. The method according to claim 11, characterized in that the compacted and / or pre-sintered material for the working pack (36) is brought in powder or chip form.
13. Verfahren nach einem der Ansprüche 8 L-:.S 12, dadurch gekennzeichnet, daß vor dem Einbringen der Abutmentform (9') in die Arbeitspackung (36) die Abutmentform (9') an ihrer Außenseite, gegebenenfals auch auf ihrer Innensei¬ te, mit einer dünnen Schicht eines Trennmittels belegt wird, wobei gegebenenfalls die Arbeitspackung (36) - nach Einbringen der Abutmentform (9') in dieselbe - m Block¬ form gebracht wird.13. The method according to any one of claims 8 L -: S 12, characterized in that before the abutment form (9 ') is introduced into the working pack (36), the abutment form (9') on its outside, optionally also on its inside surface te, is coated with a thin layer of a release agent, the work pack (36) - after if necessary Introducing the abutment form (9 ') into the same - m block form.
14. Verfahren nach einem der Ansprüche 8 bis 13, dadurch ge- kennzeichnet, daß die Nachbehandlung eine Nachsinterung bei einer dem keramischen Werkstoff entsprechenden Sin¬ tertemperatur - für Zirkonoxid bei ca 1500°C - umfaßt.14. The method according to any one of claims 8 to 13, character- ized in that the aftertreatment includes post-sintering at a sintering temperature corresponding to the ceramic material - for zirconium oxide at about 1500 ° C.
15. Verfahren nach einem der Ansprüche 8 bis 14, wobei die Vorbehandlung folgende Schritte aufweist:15. The method according to any one of claims 8 to 14, wherein the pretreatment comprises the following steps:
- der keramische Werkstoff wird im grünen Zustand isosta¬ tisch unter Druck in Form gepresst, wobei eine mit ei¬ ner durchgehenden Öffnung (30')versehene Rohrform (34), ein sogenannter Grünling, entsteht; - die Rohrform (34) wird einenends zweiseitig abge¬ schrägt;- The ceramic material is pressed isostatically under pressure in the green state, a tube shape (34) provided with a continuous opening (30 '), a so-called green body, being formed; - The tubular shape (34) is chamfered on one side at two ends;
- die durchgehende Öffnung (30') wird im Bereich der Ab¬ schrägung so bearbeitet, dass eine zylindrische Erwei¬ terung entsteht; - die Erweiterung wird so bearbeitet, insbesondere mit- The through opening (30 ') is machined in the area of the bevel in such a way that a cylindrical widening occurs; - The extension is processed in this way, especially with
Hilfe von Ultraschall, dass eine die Positionierung des Abutments (9) auf dem Implantat (27) fixierende Form, insbesondere eine Innensechskantform (35), entsteht;With the aid of ultrasound that a shape is created that fixes the positioning of the abutment (9) on the implant (27), in particular an internal hexagon shape (35);
- m der durchgehenden Öffnung (301) wird em Widerpart, insbesondere em stegartiger Vorsprung (33) für die Be¬ festigungsschraube (29)eingearbeitet; dergestalt eine der Nachbehandlung zu unterwerfende Abut¬ mentform (9') erhaltend.- In the continuous opening (30 1 ), a counterpart, in particular a web-like projection (33), is incorporated for the fastening screw (29); thus obtaining an abutment form (9 ') to be subjected to the aftertreatment.
16. Verfahren zur Herstellung eines aus einem keramischen16. Process for making a ceramic
Werkstoff bestehenden Abutments für einen Zahnersatz nach einem der Ansprüche 1 bis 4 bzw. für em Abutment (9) nach Anspruch 6 oαer 7, wobei emo bes 'immte, durch die vorgegebene Implantatsituation und/oder das Implantat (27) vorbestimmte, dreidimensionale Kontur des Abutments (9) bestimmt, danach em Modell, insbesondere ein Kunst¬ stoffmodell (13), erstellt, welches gemeinsam mit einem Keramikrohling (14) auf Halterungen (16) eines Kopier- frässystems aufgespannt und - gegebenenfalls über ein Verbindungsstück (17) - in zu diesem lagefixiert wird, wobei einerseits eine erste Abtastvorrichtung (24) über die Oberfläche des Kunststoffmodells (13) geführt, und andererseits der Keramikrohling (14) entsprechend - ins¬ besondere mittels einer DiamantScheibe (19) - beschliffen wird, wobei gegebenenfalls ein Vorschubmotor (20) die Halterungen (16) mit dem Kunststoffmodell (13) bzw. dem Keramikrohling (14) über ein Schraubengewinde (21) mit ca. 20 Umdrehungen pro Minute bewegt.Material existing abutments for a tooth replacement according to one of claims 1 to 4 or for em abutment (9) according to claim 6 or 7, wherein emo bes' immte, predetermined by the predetermined implant situation and / or the implant (27) predetermined, three-dimensional contour of Abutments (9) determined, then a model, in particular a plastic model (13), created, which together with a ceramic blank (14) on holders (16) of a copying Milling system spanned and - if necessary via a connecting piece (17) - fixed in position to it, on the one hand a first scanning device (24) being guided over the surface of the plastic model (13) and on the other hand the ceramic blank (14) accordingly - in particular by means of a Diamond disc (19) - is ground, with a feed motor (20) possibly moving the holders (16) with the plastic model (13) or the ceramic blank (14) via a screw thread (21) at approximately 20 revolutions per minute.
17. Verfahren nach Anspruch 16 als Vorbehandlung in einem der Verfahren nach einem der Ansprüche 8 bis 14, wobei das Beschleifen des Keramikrohlings (14) mit dem durch die nachfolgende Behandlung bestimmten Vergrösserungsfak- tor vorgenommen wird.17. The method according to claim 16 as a pretreatment in one of the methods according to one of claims 8 to 14, wherein the grinding of the ceramic blank (14) is carried out with the enlargement factor determined by the subsequent treatment.
18. Verfahren zur Herstellung eines aus einem keramischen Werkstoff bestehenden Abutments für einen Zahnersatz nach einem der Ansprüche 1 bis 4 bzw. für ein Abutment (9) nach Anspruch 6 oder 7, wobei eine bestimmte, durch die vorgegebene Implantatsituation und/oder das Implantat (27) vorbestimmte, dreidimensionale Kontur des Abutments (9) bestimmt, danach ein Modell, insbesondere ein Kunst- Stoffmodell (13), erstellt wird, dessen Form in einer - insbesondere computergesteuerten - Abtast- und gegebenen¬ falls Bearbeitungsvorrichtung über eine - gegebenenfalls abnehmbare - zweite Abtastvorrichtung (12) in Datenform eingelesen und gespeichert wird, worauf - gegebenenfalls nach Austausch des Modells gegen einen Keramikblock (39) bzw. eine Keramikabutmet-Grundform und der Abtastvorrichtung (12) σegen ein Bohraggregat (38) - eine entsprechende Form aus dem Keramikblock (39) bzw. όus der Keramikabutmet-Grundform herausgearbeitet wird.18. A method for producing an abutment made of a ceramic material for a denture according to one of claims 1 to 4 or for an abutment (9) according to claim 6 or 7, wherein a specific, by the predetermined implant situation and / or the implant ( 27) predetermined, three-dimensional contour of the abutment (9) is determined, then a model, in particular a plastic model (13), is created, the shape of which - in particular computer-controlled - scanning and, if necessary, processing device via an - optionally removable - second scanning device (12) is read in and stored in data form, whereupon - if necessary after exchanging the model for a ceramic block (39) or a basic ceramic abutment shape and the scanning device (12) against a drilling unit (38) - a corresponding shape from the ceramic block (39) or όus from the basic ceramic abutmet shape.
19. Verfahren nach Anspruch 18 als Vorbehandlung in einem der Verfahren nach einem der Ansprüche 8 bis 14, wobei das Herausarbeiten der Form aus dem Keramikblock (39) mit dem durch die nachfolgende Behandlung bestimmten Vergrös- serungsfaktor vorgenommen wird.19. The method according to claim 18 as pretreatment in one of the methods according to any one of claims 8 to 14, wherein the working out of the mold from the ceramic block (39) with the magnification factor determined by the subsequent treatment.
20. Verfahren nach einem der Ansprüche 16 bis 19, dadurch gekennzeichnet, dass die erste bzw. die zweite Abtastvor¬ richtung (12, 24) eine mechanische Sonde ist.20. The method according to any one of claims 16 to 19, characterized in that the first and the second scanning device (12, 24) is a mechanical probe.
21. Verfahren nach einem der Ansprüche- 16 bis 19, dadurch gekennzeichnet, dass die erste bzw. die zweite Abtastvor- richtung (12, 24) aus einer Laseroptik mit Auswerteein¬ heit besteht. 21. The method according to any one of claims 16 to 19, characterized in that the first and the second scanning device (12, 24) consists of laser optics with evaluation unit.
PCT/EP1997/000871 1996-02-22 1997-02-23 Implantable tooth replacement, abutment therefor and process for making abutments WO1997030654A1 (en)

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Cited By (13)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1023876A2 (en) * 1998-12-29 2000-08-02 Silvio De Luca Supporting device for the manufacture of dental prosthetic components
NL1013536C2 (en) * 1999-11-09 2001-05-11 Johannes Cornelis Stanislas Be Dental implant.
US6689202B2 (en) * 2000-07-21 2004-02-10 Jeneric/Pentron Incorporated Molds for the manufacture of a dental restoration and methods of making dental restorations
WO2004054464A2 (en) * 2002-12-13 2004-07-01 Stefan Neumeyer Abutment for a dental implant, dental implant comprising such an abutment, and method for the production of dentures by means of said dental implant
EP1529498A1 (en) * 2003-11-05 2005-05-11 Friadent GmbH Multi part non metal implant
EP1522271A3 (en) * 1998-07-29 2006-05-17 Franz Sutter Device for holding and/or creating a dental prosthesis
WO2007006390A1 (en) 2005-07-14 2007-01-18 Gebr. Brasseler Gmbh & Co. Kg Dental implant
EP1870073A1 (en) * 2006-06-23 2007-12-26 Aepsilon Rechteverwaltungs GmbH Material and blank for dentures
EP1913895A2 (en) * 2006-10-20 2008-04-23 DeguDent GmbH Method for manufacturing the head part of a dental implant and production set for such a method
EP2324793A1 (en) * 2009-11-19 2011-05-25 3M Innovative Properties Company A method and a system in the preparation of a dental restoration, a measuring element and use thereof
US20120064490A1 (en) * 2004-01-27 2012-03-15 Ivoclar Vivadent Ag Inorganic-inorganic composite material and method for producing the same
US8141217B2 (en) 2003-04-04 2012-03-27 Xawex Ag Process for producing dental prostheses
DE102011055957B3 (en) * 2011-12-02 2013-03-28 Lennart-Marten Risch Method and device for producing dental primary and secondary parts

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0373734A2 (en) * 1988-12-10 1990-06-20 IMZ-Fertigungs- und Vertriebsgesellschaft für dentale Technologie mbH Endosseous implant
EP0389461A1 (en) * 1989-03-23 1990-09-26 Sandvik Aktiebolag Artificial onlay tooth crowns and inlays
US5125839A (en) * 1990-09-28 1992-06-30 Abraham Ingber Dental implant system
EP0580565A2 (en) * 1992-06-23 1994-01-26 Sandvik Aktiebolag Method of manufacturing ceramic artificial tooth restorations
FR2693900A1 (en) * 1992-07-21 1994-01-28 Prosis Sa Prosthetic tooth support - has ceramic ring e.g. of zirconium oxide round shank between pivot and upper portion of implant.
EP0634149A1 (en) * 1993-06-24 1995-01-18 Metoxit Ag Process for manufacturing prostheses

Patent Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0373734A2 (en) * 1988-12-10 1990-06-20 IMZ-Fertigungs- und Vertriebsgesellschaft für dentale Technologie mbH Endosseous implant
EP0389461A1 (en) * 1989-03-23 1990-09-26 Sandvik Aktiebolag Artificial onlay tooth crowns and inlays
US5125839A (en) * 1990-09-28 1992-06-30 Abraham Ingber Dental implant system
EP0580565A2 (en) * 1992-06-23 1994-01-26 Sandvik Aktiebolag Method of manufacturing ceramic artificial tooth restorations
FR2693900A1 (en) * 1992-07-21 1994-01-28 Prosis Sa Prosthetic tooth support - has ceramic ring e.g. of zirconium oxide round shank between pivot and upper portion of implant.
EP0634149A1 (en) * 1993-06-24 1995-01-18 Metoxit Ag Process for manufacturing prostheses

Cited By (25)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1522271A3 (en) * 1998-07-29 2006-05-17 Franz Sutter Device for holding and/or creating a dental prosthesis
EP1023876A2 (en) * 1998-12-29 2000-08-02 Silvio De Luca Supporting device for the manufacture of dental prosthetic components
EP1023876B1 (en) * 1998-12-29 2012-03-28 Silvio De Luca Supporting device for the manufacture of dental prosthetic components
NL1013536C2 (en) * 1999-11-09 2001-05-11 Johannes Cornelis Stanislas Be Dental implant.
WO2001034056A1 (en) 1999-11-09 2001-05-17 Beekmans Johannes Cornelis Sta One-part dental implant
US7943068B2 (en) * 2000-07-21 2011-05-17 Ivoclar Vivadent, Inc. Method of making a dental restoration
US6689202B2 (en) * 2000-07-21 2004-02-10 Jeneric/Pentron Incorporated Molds for the manufacture of a dental restoration and methods of making dental restorations
WO2004054464A2 (en) * 2002-12-13 2004-07-01 Stefan Neumeyer Abutment for a dental implant, dental implant comprising such an abutment, and method for the production of dentures by means of said dental implant
WO2004054464A3 (en) * 2002-12-13 2004-12-02 Stefan Neumeyer Abutment for a dental implant, dental implant comprising such an abutment, and method for the production of dentures by means of said dental implant
US8141217B2 (en) 2003-04-04 2012-03-27 Xawex Ag Process for producing dental prostheses
EP1529498A1 (en) * 2003-11-05 2005-05-11 Friadent GmbH Multi part non metal implant
WO2005044134A1 (en) * 2003-11-05 2005-05-19 Dentsply International Inc. Multi part non metal implant
US20120064490A1 (en) * 2004-01-27 2012-03-15 Ivoclar Vivadent Ag Inorganic-inorganic composite material and method for producing the same
US9090511B2 (en) * 2004-01-27 2015-07-28 Ivoclar Vivadent Ag Inorganic-inorganic composite material and method for producing the same
WO2007006390A1 (en) 2005-07-14 2007-01-18 Gebr. Brasseler Gmbh & Co. Kg Dental implant
EP1870073A1 (en) * 2006-06-23 2007-12-26 Aepsilon Rechteverwaltungs GmbH Material and blank for dentures
WO2007147549A1 (en) * 2006-06-23 2007-12-27 Aepsilon Rechteverwaltungs Gmbh Material and blank for dentures
US8408902B2 (en) 2006-06-23 2013-04-02 Institut Straumann Ag Material and blank for dentures
EP1913895A3 (en) * 2006-10-20 2009-05-06 Peter Gampert Method for manufacturing the head part of a dental implant and production set for such a method
EP1913895A2 (en) * 2006-10-20 2008-04-23 DeguDent GmbH Method for manufacturing the head part of a dental implant and production set for such a method
WO2011063169A3 (en) * 2009-11-19 2011-08-18 3M Innovative Properties Company A method and a system in the preparation of a dental restoration, a measuring element and use thereof
EP2324793A1 (en) * 2009-11-19 2011-05-25 3M Innovative Properties Company A method and a system in the preparation of a dental restoration, a measuring element and use thereof
US9326833B2 (en) 2009-11-19 2016-05-03 3M Innovative Properties Company Method and a system in the preparation of a dental restoration, a measuring element and use thereof
DE102011055957B3 (en) * 2011-12-02 2013-03-28 Lennart-Marten Risch Method and device for producing dental primary and secondary parts
WO2013079724A1 (en) 2011-12-02 2013-06-06 Lennart-Marten Risch Method and device for producing primary and secondary dental parts

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